FrågaEKONOMIÖvrigt24/12/2018

Hur ska vi göra så att vi äger 50% var av bostadsrätten?

Hej!

När jag och flickvännen köpte lägenhet tillsammans så gick jag in med 100 000 kronor och flickvännen gick in med 30 000 kronor i kontantinsats. Den totala kontantinsatsen ligger på 322 500 kronor, varför vi behövde ta ett privatlån på 192 500 kronor. Vi vill äga lägenheten 50% vardera.

I skuldebrevet vi upprättade tillsammans med en jurist så står det att flickvännen är skyldig mig 50 000 kronor. Stämmer detta verkligen? Jag har ju gått in med 100 000 kronor mer och vi betalar exakt 50% var på bolån, avgift och privatlån. För att hon bara ska vara skyldig mig 50 000 kronor borde hon väl betala 50 000 kronor mer än mig på privatlånet. Eller gör jag en tankevurpa här?

Vänliga hälsningar

Bostadsrättsköpare

Lawline svarar

Hejsan!

Detta är mer av en matematikfråga än en juridikfråga men jag ska försöka svara på ett bra sätt. Om ni ska äga lägenheten 50% var ska ni även ha en insats som är lika mycket. Om ni lånar 192 500kr och ni båda står på det lånet så är lånet inget problem för då står ni 50/50 på lånet, utan det är eran kontantinsatser (som ni betalade direkt från egen ficka) som ska räknas ut.

Du gick in med 100 000kr och hon med 30 000kr. Summan blir 130 000kr. Om ni vill gå in med samma summa ska ni betala 65 000kr vardera (130 000/2). Eftersom hon endast gick in med 30 000kr så ska hon betala 35 000kr till dig för att ni ska äga lägenheten exakt lika mycket (30 + 35 = 65).

Ni bör därför skriva ett skuldebrev på 35 000kr (som hon ska vara skyldig dig).

Hör gärna av dig igen om du har övriga följdfrågor!

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare