FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll12/02/2023

Hur ska underhållsbidraget ökas varje år och vad gör man om föräldern inte betalat i enlighet med ökningen?

Hej. Jag och min exman har ett avtal om underhållsbidrag som skrevs år 2018 och innefattade summan av 3907kr för 2 barn. I avtalet så står det att "bidrag skall vara föremål för indexering enligt lag". Vi har inte ökat underhållet sedan avtalet skrevs 2018. Hur räknar man ut en ökning och hur mycket blir det i förhållande till det avtalade underhållet på 3907kr/mån? När brukar man göra detta? Jag skulle vilja få veta hur vi bör reglera summan för 2023.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du och din exman har ett avtal om underhållsbidrag sedan 2018, och att han inte betalt det förhöjda bidraget enligt avtalet med villkoret om indexering enligt lag, och att du nu undrar hur ni kan räkna ut ökningen för år 2023.

Inledningsvis vill jag betona att det inte är en säker garanti för att den beräkning jag kommer presentera är den som ska gälla för er, då det finns många omständigheter i både ekonomiska och personliga hänseenden som kan påverka underhållsbidragets storlek, och därmed dess ökning. Med det sagt, kommer jag presentera ett beräkningsförslag så som jag förstår er situation.

Underhållsbidrags föremål för indexering

Föräldrarna ska ansvar för underhållsskyldigheten för barn efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1§ föräldrabalken). Den föräldern som inte är boendeförälder ska då betala underhållsbidrag till barnet (7 kap. 2§ föräldrabalken). Hur stort underhållsbidraget är, kan vanligen avtalas om i varje enskilt fall, men ska aldrig överstiga det belopp som Försäkringskassan annars hade betalt ut i underhållsstöd.

När ett belopp ska vara föremål för indexering följer man vanligen Försäkringskassans beräkningar, som baseras på penningvärdets förändring och prisbasbeloppets förändring (se 1§ lag om ändring av vissa underhållsbidrag). Det är troligen denna lag som ert avtal avser att hänvisa till. Ändringen av underhållsbidraget hänförs via denna lag till ändringen av det årligen fastställda prisbasbeloppet, som är ett belopp som regeringen bestämmer varje år som påverkar många beräkningar och baseras på inflation och penningvärdesförändringar.

Hur beräknas underhållsbidragets ökning?

Ökningen av underhållsbidraget ska enligt lag göras för varje år, och gäller från den 1 februari varje år (3a 4st lag om ändring av vissa underhållsbidrag). Beräkningen följer av lag (4§ lag om ändring av vissa underhållsbidrag).

Som jag förstår, så har din exman betalt samma underhållsbidrag sedan avtalet träffades 2018. Om ni har i avtal reglerat att det ska höjas varje år enligt indexering, så har han inte uppfyllt sin prestationsskyldighet om han inte betalat mer. Hur mycket mer han ska betala, kan jag tyvärr inte säga med säkerhet, då jag inte känner till så mycket kring era ekonomiska förhållanden, era barns åldrar, om umgänget har förändrats och liknande. Det är ganska många omständigheter som kan påverka underhållsbidragets storlek. Men om man antar att inga sådana omständigheter aktualiserats för er, kan jag förklara hur ökningen borde ha skett.

Då indexeringen över åren ökar eller minskar i förhållande till tidigare års indexering och belopp, så behöver man gå tillbaka i tiden och räkna vad varje höjning hade varit varje år sedan 2018. På så vis kan man räkna bakåt för att komma fram till dels hur mycket han ska betala idag, dels hur mycket han borde vara skyldig dig för tidigare år. Om ert avtal slöts innan den 1 november 2018 kan höjningen se ut som följande:

  • År 2019 ökades underhållsbidraget med 2% = från den 1 februari 2019 skulle han betalt 3 985,14 kr.
  • År 2020 ökades underhållsbidraget med 1% = från den 1 februari 2020 skulle han betalt 4 024,99 kr.
  • År 2021 ökades underhållsbidraget inte alls = han skulle från den 1 februari 2021 betalt samma summa som föregående år.
  • År 2022 ökades underhållsbidraget med 1% = från den 1 februari 2022 skulle han betalt 4 065,23 kr.
  • År 2023 ökades underhållsbidraget med 8% = från den 1 februari 2023 ska han betala 4 390,46 kr.

Detta är det beräkningssätt som borde ha applicerats på underhållsbidraget, givet att inget i era personliga eller ekonomiska förhållanden har ändrats på dessa år.

Detta skulle innebära att från den 1 februari i år, ska din exman betala 4 390,46 kr i underhållsbidrag.

Hur stor är hans skuld?

Skulden han torde ha sedan tidigare år (beror dock på när avtalet 2018 slöts) utgörs av mellanskillnaden mellan det han betalade och skulle betalat, enligt följande:

  • 1 februari 2019 - 31 januari 2020 var totala mellanskillnaden för året 937,68 kr.
  • 1 februari 2020 – 31 januari 2021 var totala mellanskillnaden för året 1 415,88 kr.
  • 1 februari 2021 – 1 februari 2022 var totala mellanskillnaden för året 1 415,88 kr (samma som ovan då bidraget inte höjdes).
  • 1 februari 2022 – 1 februari 2023 var totala mellanskillnaden för året 1 898,76 kr.

Den totala skulden från den 1 februari 2019 till den 1 februari 2023 som din exman borde ha betalt är: 5 668 kr.

Preskriptionstid och förlust av anspråk

Kort vill jag notera att det vanligen finns en preskriptionstid för när man kan kräva ut obetalt underhållsbidrag. Denna tid är enligt lag fem år (7 kap. 9§ föräldrabalken), vilket betyder att mellanskillnaden mellan det din exman betalade och skulle betalt under 2019, preskriberas löpande under 2024, pengarna från 2020 preskribers löpande under 2025 och så vidare. Du behöver alltså göra anspråk på dessa pengar innan preskriptionstiden löpt ut.

Det finns en risk för att man rent juridiskt kan anse att du förlorat ditt anspråk på mellanskillnaden, på grund av att din underlåtenhet att påminna eller verkställa kravet skulle kunna tolkas som en så kallad tyst accept av att han inte behöver betala mer. Men då underhållsbidragets ökning både följer av ert avtal och lag, har jag svårt att se att du dessutom skulle behöva påminna om detta, då ett villkor om indexering i ert avtal sådana fall skulle vara ganska meningslöst. Om det är något han gör gällande måste han troligtvis gå till domstol med detta för att få det prövat.

Vad kan ni göra?

Innan ni gör något annat, vill jag egentligen rekommendera att ni kontaktar Försäkringskassan för hjälp med uträkningen. Jag har endast gjort en generell uträkning, medan Försäkringskassan kan hjälpa er utifrån era omständigheter. Det är möjligt att min beräkning inte stämmer, eller att din exman vill göra gällande att omständigheterna har förändrats sedan 2018, om exempelvis något av barnen börjat tjäna egna pengar, fyllt 18 år, om umgänget har ändrats så att de bor mer hos din exman än tidigare osv. Sådana omständigheter är vanligen grund för att ändra underhållsbidraget. Men det är vanligen era egna ansvar, och om någon av er ansett att bidraget borde ändrats på grund av ändrade omständigheter, borde det avtalats eller tagits till domstol. Jag är inte säker på hur Försäkringskassan kommer hantera situationen om omständigheter har ändrats, men troligen är avtalet ni träffat gällande såtillvida ni inte kommit överens om annat under denna period.

Därefter, när ni fått beloppen fastställda, bör du prata med din exman och se om han på frivillig väg kan tänka sig att betala den förflutna mellanskillnaden. Ni kan exempelvis göra upp en avbetalningsplan eller liknande för honom. Han ska dels betala mer nu från den 1 februari, dels betala mellanskillnaden sedan tidigare år.

Om han inte betalar frivilligt, och eftersom din exmans betalningsskyldighet följer av både lag och avtal, torde du ha grund för att kräva honom på pengar även om du inte har påmint honom eller liknande. Om han inte betalar mellanskillnaden från föregående år frivilligt, kan du hos Kronofogden ansöka om verkställighet av den utestående fordran. Man kan också hos Försäkringskassan ansöka om utfyllnadsbidrag. Det innebär att Försäkringskassan betalar mellanskillnaden. Läs mer om detta här

Sammanfattning och råd

Sammantaget, borde din exman enligt både lag och avtal betalat mer i underhållsbidrag varje år, i enlighet med hur prisbasbeloppet har ökat varje år. Att han inte gjort det, torde innebära att du har en fordran på honom att kräva det återstående beloppet inom preskriptionstiden. Läs mer om hur du kan driva in skulden via Kronofogden här.

Ovan har jag ställt upp hur procentsatsen har ökat sedan den 1 februari 2019, och det torde vara det som gäller för er, beaktat informationen jag erhållit här. Om din exman hävdar att nya omständigheter tillkommit eran situation som påverkar hans skyldighet att betala underhållsbidraget, borde han tagit upp detta eller ansökt om ändring i domstol. Om så inte gjorts, skulle jag tro att ändrade omständigheter i någon större utsträckning inte torde påverka uträkningen av bidragets ökning, så vida det inte handlar om att barn har blivit myndiga eller liknande. Men för säkerhets skull vill jag rekommendera att ni kontaktar Försäkringskassan och förklarar er situation och era omständigheter. Ni borde även kunna få hjälp med att fastställa underhållsbidragets storlek under åren om det är så att det föreligger omständigheter som jag inom ramen för denna tjänst samt min vetskap om er situation, inte har kunnat beakta. Läs mer om underhållsbidragets storlek på Försäkringskassans hemsida.

Om ni inte kommer överens, kan ni behöva gå till domstol för att få beslut om detta. Läs mer om det på domstolens hemsida.

Önskar ni vidare vägledning eller hjälp, kan vår juristbyrå vara behjälplig. Önskar ni komma i kontakt med dem, kan ni återkomma till mig så kan jag förmedla ert önskemål vidare. Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

I övrigt hoppas jag att ni fått någon vägledning i era frågor!

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare