FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/09/2019

Hur ska skuldförhållanden regleras när det avtalet som skulden grundar sig i är ofullständigt?

Hej!

Jag och min kollega drev ett bolag tillsammans i två år. De första 4 månaderna plockade jag ut 10.000kr x 4 (40 000 kr)mer i lön än han, med utgång att han skulle få igen det när vi kom på fötter. Nu när vi håller på att lägga ner bolaget (som aldrig gick med plus) och ska betala av våra skulder till banken samt till en "företagsmäklare" så vill min kollega att jag ska betala ikapp den två år gamla skulden. Jag tycker inte så. Vad säger ni?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det som kan sägas om er situation är att det inte finns några regler som reglerar förhållandet. Ni verkar ha nått en överenskommelse kring hur företagets vinstmedel ska disponeras. Om ni i denna överenskommelse har missat att reglera hur förhållandet ska se ut om bolaget inte "kommer på fötter" så innebär detta att ni måste lösa den situationen i dagsläget.

Det finns alltså inte i detta fallet (om ni inte har någon överenskommelse som reglerar dagens situation) någonting som, juridiskt sett, binder dig att betala tillbaka den gamla skulden.

Sedan kan man tycka vad man vill kring huruvida det är rättvist eller inte, men den saken är upp till er själva att finna klarhet i och arbeta fram en lösning.

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Lucas CyrénRådgivare