FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/08/2023

Hur ska säljaren gå till väga om köparen inte hämtar varan?

Jag har sålt en vara online till en privatperson. Varan är betald, problemet är att personen aldrig hämtar sin vara. Jag har meddelat ett flertal gånger att han måste hämta varan då den är i vägen hemma hos mig. Det har nu gått mer än 30 dagar sedan försäljningen. Vad har jag för laglig rätt? Kan jag behålla varan och pengarna? Kan jag slänga varan? Ställa ut den på gatan? Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över hur du ska gå tillväga då du sålt en vara till en privatperson som har betalat men inte hämtat varan trots att du påmint personen flera gånger.

Jag utgår ifrån att du också är en privatperson varför Köplagen (KöpL) blir tillämplig. Om du istället är en näringsidkare (företag) som säljer till en konsument (privatperson) är det nämligen ett annat regelverk, Konsumentköplagen (KkL) som blir tillämplig.

KöpL

Köplagen är dispositiv varför reglerna som följer av lagen kan avtalas bort (3 § KöpL). Om det följer av avtalet när köparen ska hämta varan gäller alltså denna tidpunkt. Eftersom det verkar som att köparen ska hämta varan hos dig rör det sig om ett hämtningsköp (6 § KöpL). Säljaren är skyldig att i tid underrätta köparen om när varan kan avhämtas och köparen måste ges en skälig möjlighet att ta hand om varan (9 § 3 st KöpL).

Köparens plikt att medverka till köpet

Köparen har en plikt att medverka till köpet, detta innebär bland annat att hen ska hämta eller ta emot varan (50 § 2 p. KöpL). Om köparen inte medverkar till köpet får säljaren häva köpet om avtalsbrottet (det vill säga att köparen inte hämtar varan) är av väsentlig betydelse för säljaren, köparen inser eller borde inse detta och om säljaren har ett särskilt intresse att bli av med varan hen sålt (55 § KöpL). Säljaren får enbart häva köpet om förutsättningarna som beskrivits ovan är uppfyllda. Att varan står i vägen hemma hos dig talar för din fördel men det är svårt för mig att uttala mig mer exakt då jag inte vet vilken vara det rör sig om.

Ersättning

Det finns även en möjlighet att kräva ersättning då köparen ska meddela säljaren om det föreligger ett hinder för köparen att hämta varan i rätt tid. Om säljaren inte får ett sådant meddelande inom skälig tid har säljaren rätt till ersättning för den skada som kunde undvikits om han hade fått meddelandet i tid (58 § KöpL). Rätten till ersättning beror alltså på om du fått ett sådant meddelande av köparen och om detta skett inom rätt tid.

Sammanfattningsvis

Utifrån det du har beskrivit i frågan blir det relevant att se till om köparen inte har fullföljt sin plikt att medverka till köpet genom att hämta varan. Av frågan framgår att det gått mer än 30 dagar sedan köpet, beroende på om det följer av avtalet eller inte att köparen ska hämta varan inom denna tidsrymd, kan det konstateras att köparen inte fullgjort sin förpliktelse att hämta varan. Om förutsättningarna är uppfyllda för hävning kan ni meddela säljaren att ni häver köpet. Om köparen inte har lämnat ett meddelande om att det finns hinder mot att hämta varan finns även en möjlighet att kräva ersättning.

Jag hoppas att mitt svar har varit hjälpsamt och givit lite klarhet i din fråga. Annars är du varmt välkommen att återkomma till Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare