Hur ska pengar till barnbarn fördelas?

Hej! Min svärmor ska sälja sin bostadsrätt och ge pengarna till barnbarnen. Svärmor har fyra barn och sju barnbarn. Tre av barnen har två barn och vi har ett. Hur ska pengarna fördelas? Ska vårt barn ha en större summa än de andra eftersom han inte har några syskon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Vad är det man måste fråga sig?

Man får ge gåvor lite hur som helst i Sverige. Inom familjerätten finns dock reglerade arvsrättsregler där man kan har rätt till viss egendom vid någons bortgång. Det man kan fråga sig i detta fall är om en gåva till barnbarn är förskott på arv.

För att tydliggöra rättsläget
I arvsrätten så ärver man en viss lott beroende på hur många syskon man har, detta finner vi i 3 kap 2§ Ärvdabalken (ÄB). Enligt detta skulle din svärmors barn (din make och dennes syskon) få lika stora andelar. Hade en av din svärmors bröstarvingar varit avlidna vid den tidpunkten så hade dennes barn (exempelvis era barn) fått gå i den avlidnes ställe, detta finns i 2 kap 1§ ÄB. Detta förutsätter dock att bröstarvingen är avliden, och att detta ska röra ett arv där bröstarvinges barn skulle gå i dennes ställe. Det inte är omständigheterna i detta scenario.

Hade gåvan varit menad till din svärmors barn (dvs. Din make/maka och dennes syskon) så hade det kunnat ses som förskott på arv, som regleras i 6 kap ÄB. Även detta är inte fallet.

Det är alltså inte reglerat hur gåva till barnbarn ska ske. Då kan det förutsättas att denne får fördela gåvan som den själv vill.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis finns inga familjerättsliga regler om hur din svärmor vill ska fördela pengarna till sina barnbarn när alla är vid livet. Hon kan alltså fördela pengarna som hon själv vill.

Jag hoppas detta besvarar din fråga och tydliggör rättsläget!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare