Hur ska min farbrors arv fördelas?

Hej,

jag har en fråga gällande arv från min farbror. Följande gäller:

Min farbror har inga barn. Han var tidigare gift med en kvinna som avled för några år sedan och är numer gift med en ny kvinna. Jag vet inte om hon har barn från tidigare äktenskap.

Min far är min farbrors enda levande "nära" släkting. Nästa steg är jag och min bror. Det finns säkerligen en del kusiner och liknande men ingen annan som är nära.

Jag har ingen aning om han har något specifikt testamente.

Vad händer när min farbror dör? Går allt till hans nya fru? Fördelas hans dödsbo mellan henne och min far? Tillfaller något mig och min bror?

Tacksam för svar.

MVH

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det inte finns ett testamente som stadgar något annat är det den legala arvsordningen i Ärvdabalken som gäller.

I 3 kap. 1 § Ärvdabalken stadgas det att om en part är gift är det maken som ärver i första hand. Detta innebär att de som egentligen enligt arvsordningen skulle haft rätt att ärva, kommer att utfå sitt arv i ett senare skede genom efterarv (särkullbarn har dock rätt att utfå sitt arv direkt). Först när den efterlevande maken dör går hälften av dödsboet till den först avlidnes släktingar. Legala efterarvingar är den avlidnes och den efterlevande makens gemensamma bröstarvingar samt den avlidnes föräldrar, syskon och syskons avkomlingar.

Maken ärver nämligen endast med fri förfoganderätt, vilket innebär att han eller hon under sin livstid har rätt att använda arvet, men kan inte testamentera eller ge det bort genom gåva. Din farbrors nya fru kommer alltså att vara den som ärver först. Din far kommer att ha rätt till efterarv då även din farbrors fru har dött. Kusiner ingår inte i den legala arvsordningen och kommer inte att ha rätt till någon del av arvet.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare