FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/06/2018

Hur ska man rättvist sälja till sina syskon?

Vi är 3 syskon som äger fritidshus vi fått som gåva av förälder. I gåvobrevet stipuleras att om någon vill sälja sin del ska denna del först erbjudas övriga gåvotagare till en kostnad av vid varje tillfälle gällande taxeringsvärde. Nu vill en delägare frånträda sin del. Vilket sätt är enklast/förmånligast?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga är det tre syskon som äger en bostad och en av dem vill nu sälja sin del. Eftersom det var stipulerat i gåvan så ska denna försäljning i första han ske till de andra syskonen.

Enklast är bara att göra det som en vanlig försäljning, med köpekontrakt och allt som hör där till. Vilket av syskonen som köper hur mycket av huset finns det inte lagregler som bestämmer. Det brukar antingen vara så att ett syskon köper hela delen så att ett syskon äger 1/3 och det andra 2/3 eller att båda syskonen köper lika delar så att de äger halva huset var.

Vad gäller skatt går det inte att komma runt. Att tex ge bort huset och sedan ge pengar till det som gav bort huset ses som en försäljning och framkallar ändå en skattskyldighet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare