FrågaFAMILJERÄTTAdoption25/07/2017

Hur ska man gå tillväga om man vill adoptera en vuxen

Hej. Jag har en pojke/man som bör hemma fortfarande. Han kom till vår familj när han var 3 år som fosterbarn. Han är i dag 24 år. Jag är idag skild och har även gått i pension. Min fråga är hur går det till om jag vill adoptera honom. Jag vill att han ska ha samma rättigheter som min biologiska son om något händer mig. Eller kan jag skriva ett testamente som gör att allt delas lika mellan sönerna????

Mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du vill adoptera ska du vända dig till tingsrätten där du har din hemvist och lämna in en ansökan om adoption. I denna ansökan skriver du att det gäller adoption av en myndig person samt anger era namn och personnummer. Du ska bifoga personbevis för både dig och personen du önskar adoptera. I ansökan ska även skälen till att du ansöker om adoption framgå. En adoption får inte göras av ekonomiska skäl och därför bör det framgå att det inte från någon sida har givits eller utlovats ersättning. Vidare ska ansökan vara undertecknad. Eftersom det rör sig om adoption av en person som är över 12 år krävs enligt huvudregeln samtycke från personen som ska adopteras. Tingsrätten vill också ha namn, adress och telefonnummer till de biologiska föräldrarna. Tingsrätten tar kontakt med de biologiska föräldrarna för att inhämta deras åsikt i frågan.

Hoppas svaret varit till din hjälp
Med vänlig hälsning

Mimmi OrreniusRådgivare