FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/01/2023

Hur ska kostnader för barnet delas upp mellan separerade föräldrar där den ekonomiska situationen skiljer sig åt?

Hej, hur ska man fördela kostnader för barnens aktiviter etc. när man har seperarat? Så det blir rättvist. I vårt fall är det stora skillnader på inkomst och enligt mitt ex. ska allt vara 50/50 och min ekonomsiska situation så fungerar det inte.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tolkning av fråga och lagrum

Jag tolkar det som att du och barnets andra förälder har separerat. Barnets andra förälder vill att ni ska dela lika på alla kostnader men eftersom er ekonomiska situation skiljer sig åt undra du ifall det är någonting ditt ex kan kräva. Regler om underhåll för barn finns i föräldrabalkens (FB) 7 kap.

I mitt svar utgår jag från att ni har delad vårdnad över barnet.

Hur ska kostnader för barnet delas upp mellan separerade föräldrar där den ekonomiska situationen skiljer sig åt?

Föräldrar ska ansvara för underhåll åt barnet med hänsyn till vad som är skäligt för barnets behov. Föräldrarna ska ta del av kostnaderna för barnet utefter sin ekonomiska förmåga (7 kap 1 § FB). Detta innebär att barnets andra förälder inte kan kräva att du ska betala hälften av kostnaden, utan du ska ta del för kostnaderna utefter din ekonomiska förmåga. Om barnets andra förälder har en mycket bättre ekonomisk situation än du har, så är detta alltså någonting som påverkar situationen i hur mycket var och en ska bidra till kostnaderna för barnets underhåll. Ditt ex kan därmed anses ha en högre underhållsskyldighet än vad du har.I praktiken innebär detta att barnets andra förälder som har en högre inkomst också ska stå för fler kostnader såsom exempelvis stå för en större del av kostnaden för aktiviteter etc.o

Hur denna fördelningen av kostnader ska se ut är dock någonting du och ditt ex måste komma överens om tillsammans. Om det är så att ni har svårt att komma överens vill jag tipsa om att ansöka om samarbetssamtal hos familjerätten i er kommun. Ni kan få hjälp hos familjerätten med frågor som rör barnets försörjning. Där kan ni få professionell hjälp av personer som dagligen möter på dessa typer av problem som du beskriver. För att samarbetssamtal ska bli aktuellt gäller det att både du och ditt ex frivilligt vill delta i samtalen. Om du vill komma i kontakt med familjerätten gör du det enklast genom att ringa till din kommuns växel och ber dem att koppla dig vidare alternativt att du går in på kommunens hemsida för att få mer information och kontaktuppgifter.

Sammanfattningsvis ska du och ditt ex stå för barnets kostnader utefter er ekonomiska förmåga. Om ditt ex tjänar mycket mer kan det anses som att ditt ex har en högre underhållningsskyldighet och därmed ska betala mer än dig. Hur denna fördelningen ska göras är dock upp till er att själva komma överens om.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare