FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/04/2021

Hur ska hovrättens domslut läsas?

Hej!

Jag läser just nu om en dom där en person har blivit dömd genom Tingsrätten, därefter överklagat och då har Hovrätten kommit fram till detta:

"HOVRÄTTENS DOMSLUT

Med upphävande av tingsrättens dom ogillar hovrätten åtalet och skadeståndsyrkandet.

Det som tingsrätten beslutat i fråga om ersättning till försvararen och målsägandebiträdet samt om sekretess ska dock fortfarande gälla. "

Den tilltalade var ursprungligen dömd för fängelse ovanpå skadestånd för sveda och verk genom Tingsrätten. Vad innebär Hovrättens domslut? Jag förstår inte riktigt.

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån den information som anges så framgår det att personen dömdes till fängelse i tingsrätten. Personen skulle även betala skadestånd. Att hovrätten upphäver tingsrätten dom och ogillar åtalet och skadeståndsskyldigheten innebär att personen frias från brott. Med andra ord så ska personen inte betraktas som skyldig. Att hovrätten ogillar skadeståndsyrkandet innebär att den åtalade personen inte heller ska betala något skadestånd.

När hovrätten anger att tingsrätten beslut om ersättning till försvararen och målsägandebiträdet samt sekretess ska gälla, så innebär det att tingsrättens beslut i dessa delar fortfarande är gällande. De kostnader som uppstått för försvaret och målsägandebiträdet är rättegångskostnader. Då jag inte har tillgång till tingsrättens dom så är jag inte säker på vad tingsrätten beslutade om i frågan om rättegångskostnader. Hovrätten kommer dock fram till att tingsrättens beslut om fördelningen av rättegångskostnaderna fortfarande ska gälla. Vad tingsrätten beslutade om i fråga om sekretess ska, enligt hovrätten, också gälla. Om tingsrätten med andra ord beslutade om att en handling var sekretessbelagd, eller inte var sekretessbelagd, så gäller detta fortfarande.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att återkomma till oss.

Med vänliga hälsningar

Felicia HauzenbergerRådgivare