FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/05/2018

Hur ska ett förlikningserbjudande avseende olaglig nedladdning hanteras och vad kan hända om man inte betalar?

Som många andra har jag fått ett förlikningserbjudande från den advokatfirman X. De skriver att min IP-adress används vid olaglig nedladdning av en film. Vid det tillfälle som de har angivit var jag sambo och det var även jag som stod på abonnemanget då. Jag vet att jag inte laddat ner någon film men vad min dåvarande sambo gjort har jag ingen aning om.

Min fråga är hur jag ska bete mig i detta läge. Betalar jag så erkänner jag mig ju skyldig fastän jag vet att jag inte gjort något.

Ska jag bestrida och hävda att det är min fd sambo? Är jag skyldig att ange honom om jag tror att det kan vara han? Vi har inte längre någon kontakt han har bytt telefonnummer och blockerat mig från alla sociala media och jag har inte längre någon aning om var i världen han finns.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Jag utgår i detta svar från att jag inte vet exakt hur förlikningserbjudandet är utformat ordagrannt. För mer adekvat och säker hjälp råder jag dig att ta kontakt med ett juridiskt ombud. Du kan exempelvis kontakta info@lawline.se.

Utifrån vad du skriver verkar det inte såsom att det finns någon förestående rättsprocess eller att någon har väckt talan vid domstol. I första hand är det alltså en fråga om de som skickat erbjudandet verkligen är seriösa samt ifall de avser att väcka talan vid domstol. I det fall att talan väcks vid domstol avseende olaglig nedladdning blir det i sista hand en fråga om vem som bär bevisbördan för att visa att du har laddat ned filmen, samt enligt vilket beviskrav detta ska styrkas. Det framgår inte riktigt av din fråga ifall de som utfärdat förlikningserbjudandet avser att väcka åtal eller om de avser att väcka talan talan såsom tvistemål. Domstolsprocessen ser markant annorlunda ut beroende på detta. Hursomhelst torde bevisbördan såsom huvudregel ligga hos den som påstår ett visst rättsfaktum. Vid brottmål har beviskravet fastställts till "bortom rimligt tvivel" - ett tämligen högt beviskrav. Alltså blir det troligtvis upp till käranden (den som väcker talan) att visa att du har laddat ned filmerna.

Adam AskRådgivare