Hur ska arvet fördelas om jag avlider före min mamma?

Jag och min bror är bröstarvingar till vår mamma, pappa är avliden. Om jag avlider före min mamma kommer min arvslott då att tillfalla min hustru (vi har inga barn) eller tillfaller den min bror?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Din hustru kan inte ärva din mamma. Avlider du före din mamma kommer hela arvet att gå till din bror, då du inte har några barn (2 kap 1 § ärvdabalken).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare