Hur ser turordningen ut gällande arv?

Hej mina föräldrar håller på att sätta ihop ett testamente efter dem den dagen de båda inte finns. De har skrivit att först när båda har gått bort så ska arvet delas ut. Sen kommer det till vilka som ska få dela på arvet. Vi är 3barn ( syskon och alla vi har egna barn ( deras barnbarn) och en av oss är gift en är sambo och en är ensamstående.

Hur ser turordningen ut om man inte skriver något i testamentet.

1 Egna barn?

2. Barnbarn?

3 Man/ pappa till barnen?

4. Går arvet över till dem syskon som lever?

5. När kan man välja vem man vill ska ärva?

Mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver är ni barn först på tur när det kommer till dina föräldrars arv. Skulle någon av er inte leva kommer dennes arv att tillfalla dennes eventuella barn. Sedan på tur är det föräldrar till barnen och sedan exakt som du har skrivit syskonen som lever.

Man kan alltid skriva ett testamente på vem man vill ska ärva sin kvarlåtenskap, det enda du bör tänka på är att bröstarvingar och särkullsbarnen har rätt till sin laglott och det går inte att testamentera bort den. Men kommer inga särskilda förfogande krav gällande arvet är det fritt fram att testamentera sin kvarlåtenskap på det sätt man själv önskar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare