FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal25/03/2019

Hur säljer jag min del av en fastighet?

vi är 4 personer som äger del i en sommarstuga nu tänker jag sälja min andel till en delägare kan jag sälja den och skriva ett köpekontrakt som följer med tilllantmäteriet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då du äger fastigheten tillsammans med fyra andra delägare krävs det att ni allihop är överens om ni vill sälja fastigheten. Däremot har du rätt att sälja din andel i den (jfr 2 § Samäganderättslagen). För att sälja din andel i fastigheten behöver du inte tillåtelse av de andra.

För fastighetsköp finns det formkrav innebärande att vissa krav måste finnas med i köpehandlingen för att den ska vara giltig. De formkrav som finns är att köpehandlingen ska innehålla uppgift om köpeskillingen, en förklaring om att egendomen (din andel) överlåtes på köparen av säljaren samt handlingen ska vara skriftlig och undertecknad av både köparen och säljaren (4 kap. 1 § Jordabalken, JB).

Om du önskar hjälp med att skriva en juridiskt korrekt köpehandling kan en jurist på Lawlines juristbyrå hjälpa dig! Är du intresserad av detta är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för en offert och vidare kontakt.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare