Hur regleras publicering av foton föreställande andras verk?

Hej, Jag fotar gärna konst på utställningar, i skulpturparker o dyl. (foton, skulpturer, målningar mm). Kan jag publicera mina foton på Facebook utan problem? Mitt FB-konto är tillgängligt endast för mina vänner. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler rörande skyldigheter och rättigheter kopplat till upphovsrätter återfinns i Upphovsrättslagen (URL)

Får man fotografera vad man vill?

I Sverige gäller att man i princip får fota vad man vill, inklusive andras verk. Som undantag kan det exempelvis röra sig om att man inte får fota särskilda skyddsobjekt, inne i domstolarnas salar och man får heller inte ta bilder som kränker en annan människa och som således är kriminaliserat enligt Brottsbalken.

Det finns alltså ingen begränsning i att fotografera foton, skulpturer och målningar, trots att de är gjorda av någon annan. Beroende på vad det är för utställning så kan det emellertid finnas fotograferingsförbud inne i lokalen, men detta bör också framstå tydligt för de som besöker.

Får man publicera bilderna på sociala medier?

Generellt är det tillåtet att ta kort på andras verk och använda dessa om det anses vara för privat bruk (12§ URL). När man publicerar bilder på andras verk, så kan man riskera att inskränka på annans upphovsrätt. Om fotona föreställer något som är upphovsrättsligt skyddat, så är det inte tillåtet att sprida dessa till allmänheten. Låt även säga att man har en hemsida där man lägger upp sådana foton, där bilderna når en obestämd krets av människor. Då har vi troligen lämnat det som ses som privat bruk. För att det ska räknas som privat bruk så krävs det att den krets som skulle kunna se dessa bilder är begränsad. Det framgår att ditt Facebook-konto endast är tillgängligt för dina vänner och så länge detta innebär en liten avgränsad krets av personer så borde det falla inom ramen för privat bruk.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen med en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare