Hur räknar man ut sitt efterarv?

Hej, min pappa gick bort tidigare i år. Han hade 2 särkullbarn med två olika kvinnor som föddes innan mig. Han har aldrig träffat dessa barn. Han och min mamma var gifta fram till min mamma gick bort för 19 år sen. Han satt då i orubbat bo.

Nu när bouppteckningen är klar efter min pappa och arvskiftet ska göras så undrar jag hur jag ska göra.

Jag vet att först nu kan jag få ut mitt morsarv och nu undrar jag hur jag ska räkna ut det?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När vi söker svar inom arvsrätten är det ärvdabalken som är lämplig att kika i.

När man skall räkna ut hur stor del av tillgångarna från din far som är arvet till dig av din mor måste man titta på det genom antingen bråkdelar eller procent. För att förklara detta på ett bättre sätt kommer jag nedan att ge ett exempel på hur man räknar med fiktiva siffror.

Exempel:

Vid din mors bortgång efterlämnade hon ex. 100 000 kronor, som din far ärver före dig (3 kap 1 § Ärvdabalken). Dessa pengar skall du få i efterarv efter din fars bortgång (3 kap 2 § Ärvdabalken). Din far har vid tillfället av din mors bortgång ex. 150 000 kronor. Vilket gör att efterarvs andel blir 100 000 (din mors kvarlåtenskap som du är berättigad) / 250 000 (Det som din far får totalt med pengarna från din mor) = 0.4. 40% av den kvarlåtenskap som din far lämnar efter sig är alltså ditt efterarv från din mor.

Efterarvet är det som först kommer att dras av innan resterande av pengarna skall delas lika mellan dig och de andra särkullbarnen. Så om din far skulle haft 300 000 kronor vid sin bortgång i kvarlåtenskap, skulle 120 000 kronor av dem (300 000x 0.4= 120 000) bli ditt efterarv. Resterande 180 000 kronor delas lika mellan dig och din fars särkullbarn.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig! Har du fler frågor så tveka inte på att ställa den till oss på Lawline.

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare