Hur räknar man ut laglotten när den avlidne var sambo vid dödsfallet?

Min far har nyligen gått bort. Han var sambo með en kvinna och de har skrivit ett gemensamt testamente. Jag er min fars enda barn men hans sambo har 6 barn. I testamentet står att jag skall få ut min laglott men resten skal delas till de andra barnen när båda har avlidit. Är min laglott då hälften av min fars egendom eller en fjärdedel av deras gemensamma dödsbo?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Din pappa var sambo när han gick bort, bodelningen som görs kommer därför bara att omfatta samboegendom. Samboegendom är bostad som är inköpt för gemensamt bruk samt bohag som varit avsett för den gemensamma bostaden (se sambolagen 3 §). Hälften av detta tillfaller din fars dödsbo, den andra halvan tillfaller hans sambo.

Laglotten är halva arvslotten. Din pappas del i bodelningen ihop med alla hans övriga tillgångar är din arvslott eftersom du är hans enda barn. Hälften av dessa tillgångar är din laglott (se ärvdabalken 7 kap. 1 §). Du har alltså rätt till hälften av din fars egendom som din laglott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare