Hur räknar man ut efterarv?

Mamma och pappa var gifta, jag är deras enda gemensamma barn. Pappa har två barn sen tidigare. När pappa dog lät mina halvsyskon min mamma vara kvar i orubbat bo och kan då kräva sitt arv först när hon också dött. Nu kommer min mamma få ärva en ansenlig summa efter sin syster. Hur blir det då sen med mitt och halvsyskonens arv efter min mor? Delas det rakt av på tre eller kan hon "reserva" pengarna efter sin syster (min moster) till mig då jag är bröstarvinge och de andra särkullbarn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar reglerna i ärvdabalken (ÄB). Inledningsvis vill jag konstatera att din pappas två barn sedan tidigare benämns särkullbarn. Jag förstår det som att de två särkullbarnen avstod sin rätt till arv efter er pappa, vars hela kvarlåtenskap i stället tillföll din mamma. När din mamma dör har såväl du, som de två särkullbarnen rätt till efterarv efter er pappa (3 kap 2 § och 3 kap 9 § ÄB).

När din pappa dog fick din mamma antagligen en viss summa pengar på grund av sin giftorätt och en viss summa pengar i arv. Den summa hon erhöll i arv fick hon ha med fri förfoganderätt (3 kap 2 § första stycket ÄB). Anta att din mamma p.g.a. sin giftorätt erhöll 300 000 kr och i arv efter din pappa erhöll 200 000 kr. 40 % (200 000 / 500 000 = 0,4) av det som tillföll din mamma efter din pappas död, erhöll hon i arv. Vid din mammas död anses därför 40 % av hennes kvarlåtenskap härröra från din pappa, och det är det beloppet som ska delas mellan dig och de två särkullbarnen, som arv efter er far. Kvarstående 60 % av din mammas kvarlåtenskap utgör arvet efter din mamma och ska tillfalla hennes egna bröstarvingar, alltså dig.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare