Hur räknar jag ut rätt skadestånd efter ett misslyckat hantverksjobb?

Hej! Jag anlitade en byggfirma som renoverade vår gästtoalett. Nu ligger vi i tvist om det arbete de utförde. Domstolen vill att jag ska specificera skadeståndet som jag begär. Var kan jag hitta exempel på hur man räknar ut detta?

Lawline svarar

Inledning

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du önskar att jag ska komplettera eller förtydliga svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Baserat på bakgrundsinformationen utgår jag från att konsumenttjänstlagen är tillämplig på ditt och näringsidkarens avtalsförhållande. Lagrumshänvisningarna nedan avser därför denna lag.

Relevanta rättsregler

Enligt 21 § föreligger rätt till prisavdrag om näringsidkaren utfört den aktuella tjänsten på ett felaktigt sätt. Prisavdraget ska i normalfallet motsvarande kostnaden för att åtgärda felet (22 §).

Utöver rätten till prisavdrag kan näringsidkaren bli skyldig att betala skadestånd till konsumenten (vilket framgår av 31 §). Ett skadestånd kan exempelvis avse kostnaden för förlorad arbetsinkomst, som uppstått till följd av att konsumenten tvingats ta ledigt från jobbet p.g.a. den felaktiga tjänsten.

Mot den bakgrunden är det bra att, även om det kanske ter sig en aning akademiskt, att skilja på ersättning för den felaktiga tjänsten i sig och kringkostnader som orsakats av den felaktiga tjänsten (som berättigar till skadestånd).

Slutsats

Under förutsättning att du lyckas vinna i domstolen har du rätt till prisavdrag motsvarande vad det kostar att återställa badrummet till fackmannamässigt skick. Beloppet kan lämpligen tas fram genom att begära en offert från en annan entreprenör. Denna typ av underlag accepteras vanligtvis av rätten, givet att det inte det inte framstår som oskäligt dyrt.

Därutöver är näringsidkaren skyldig att betala dig skadestånd för övriga kostnader som du, möjligtvis, drabbats av till följd av felet. Dessa kostnader får du räkna ut genom att, helt enkelt, sammanställa kvitton eller annan dokumentation som visar de utlägg du haft.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare