Hur påverkas USA-resan av narkotikabrott?

Hej! Jag ska åka till USA en vecka över nyår. Jag har redan gjort ESTA-ansökan och fått den godkänd för en månad sedan! Nu blev jag tagen för en vecka sedan med en liten mängd amfetamin och cannabis, jag fick även pissa vilket kommer visa positivt så jag kommer dömas för detta. Jag vet dock inte när jag får min dom och vad den blir. Får jag min dom innan USA-resan, kommer det då påverka min möjlighet att resa in i USA? Måste jag skaffa ett turistvisum, känns lite onödigt innan jag är dömd. Vad är tipset?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

En ny ESTA-ansökan måste göras eftersom att förutsättningarna har förändrats

Ett giltigt ESTA gäller i två år, såvida inte förutsättningarna för de svar som du lämnade när du fyllde i ansökan har förändrats. Detta innebär att du måste göra en ny ESTA-ansökan. En av frågorna handlar just om man har brutit mot någon lag gällande innehav, brukande eller spridning av narkotika. Risken är därför dessvärre stor att din nya ESTA-ansökan kommer att bli nekad, då du nu måste svara ja på den frågan.

En intervju och individuell bedömning görs vid ansökan om turistvisum

Som du redan verkar ha förstått så kan du ansöka om ett turistvisum. Du kommer då att bli kallad till en intervju vid den amerikanska ambassaden. Du får där chansen att berätta om det brott du har begått, och de omständigheter som finns kring detta. De kommer sedan att göra en individuell bedömning för att se om du lämplig att få resa in i USA, trots att det finns omständigheter som gör det svårare för dig att få ett visum. En narkotikadom behöver inte innebära att din ansökan kommer att bli avslagen, visum kan fortfarande komma att godkännas.

Man bör ansöka om turistvisum i god tid innan resan

Problemet är att det kan ta lång tid att fixa ett turistvisum, då du måste genomgå en intervju och en individuell bedömningen måste göras. Det är därför alltid rekommenderat med att börja med en ansökan om turistvisum (eller en ESTA-ansökan för den delen) i god tid. Ett alternativ vore därför att ansöka om ett turistvisum trots att du inte ännu är dömd, men att du förklarar de omständigheter som finns för handläggarna som kommer att intervjua dig. USA:s utrikesdepartement har även en sida med information om visum till USA. Ett avsnitt heter bland annat "Ansök om visum till USA i Sverige", där man kan få kontakt med både svensk- och engelsktalande kundtjänstrepresentanter via telefon. De kan med största sannolikhet ge dig bra råd kring hur du bäst kan gå tillväga.

Sammanfattning och råd

Du måste göra en ny ESTA-ansökan, eftersom att förutsättningarna i din tidigare ansökan har förändrats. Risken finns att en ny ansökan inte kommer att godkännas, då du måste svara ja på frågan om du har brutit mot någon lag gällande innehav, brukande eller spridning av narkotika. Du kan därför istället välja att göra ett turistvisum, där du får genomgå en intervju på den amerikanska ambassaden. De kommer sedan att göra en individuell bedömning kring om du är lämpad att få resa in i USA. Chansen finns att en sådan ansökan kan bli godkänd, även om det givetvis inte är möjligt för mig att veta hur resultatet av bedömningen kommer att se ut.

Jag skulle i första hand rekommendera dig att gå in på USA:s utrikesdepartements sida "Ansök om ett visum till USA i Sverige", för att få hjälp genom exempelvis deras kundtjänst. Det kan också finnas en poäng med att ansöka om ett turistvisum, eftersom att du i intervjun kan berätta om dina nya omständigheter. Det är bra att komma ihåg att en ansökan om turistvisum ibland kan ta lång tid, och att det därför kan vara bra att ansöka snarast. Om du skulle vilja ha en mer ingående juridisk hjälp i frågan, så kan jag rekommendera dig att ta kontakt med våra jurister på info@lawline.se.

Jag hoppas att du har fått en större klarhet i frågan, och önskar ett stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare