FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll14/03/2021

Hur påverkas underhållsskyldigheten av att barnet har ett somarjobb?

Hej!

Jag letar efter svar på min fråga men hittar det inte.

Min son fyller 17 år till sommaren och ska sommarjobba 4 veckor. Pappan och jag är skilda och han betalar betalar underhållsstöd för sonen då han bor fullt hos mig.

Pappan hävdar att han inte behöver betala underhåll den månaden till sommaren som sonen arbetar, utan om jag vill ha ersättning ska sonen betala hemma för sig.

Jag kommer givetvis inte låta min son betala hemma när han tjänar några tusenlappar på sommaren, men ska pappan verkligen komma undan betalningen för sin son.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om föräldrars underhållsskyldighet finns i 7 kap. föräldrabalken (FB).

Underhållsskyldighet

Som förälder har pappan till din son underhållsskyldighet fram till dess att din son fyllt 18 år (7 kap 1 § 2 stycket FB). Denna skyldighet fortsätter även fram tills att din son avslutat sin skolgång även om han då är äldre än 18 år

Hur bestäms storleken på underhållet?

När underhållets storlek ska bestämmas görs detta med hänsyn till barnets behov. Föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga och barnets egna inkomster är sådana saker som kan påverka storleken av underhållet (7 kap. 1 § FB). Det vill säga om exempelvis föräldrarna har begränsad ekonomi, och barnet har en bra inkomst, är det rimligt att barnet inte har behov av underhåll under de månader hen sommarjobbar. Däremot skriver du att din son inte kommer att tjäna mer än några tusenlappar vilket talar för att denna inkomst inte är något som ska påverka storleken av underhållet som pappan till din son ska betala. Pappan borde alltså fortfarande vara skyldig att betala underhåll, även under sommaren.

Du är mer än välkommen att höra av dig igen vid ytterligare funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare