Hur påverkas testamente av laglott?

Hej, vi är två barn till en man som avlidit. Han äger 50 % av en lägenhet värde ca 1,7 miljoner. Hans sambo står på andra halvan, är inte vår mor. Det finns lån på lägenhet, halva av 700 000 står far på. Sedan finns lite skulder. Hur blir det nu? De har skrivit testamente om att den som lever efter andres död ska bo kvar, oförändrat. Vad händer med faderns lån i detta fall. Hur gör man enklast nu. Äger jag och min bror halva lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Vad händer med lånet?

Först ska alla er fars skulder täckas av dödsboet, med hjälp av dess tillgångar. Om det inte finns pengar att täcka skulderna med utan att ni säljer huset bör ni ta upp det med banken som har lånet. De kommer troligen att ge er möjligheten att betala igen lånet med era pengar för att slippa sälja huset. Även de små skulderna måste betalas igen av dödsboet och de kan ni hantera på samma sätt som med huslånet.

Vem kommer att få huset?

Först ska sägas att du och din bror har rätt till er laglott oavsett vad testamentet säger. Först ska som tidigare sagts alla skulder som er far har, täckas ur dödsboet. Av de tillgångarna som finns kvar har du och din bror tillsammans rätt till hälften (7 kap 1 § ÄB). Eftersom er far testamenterat huset till sin sambo ska i första hand hon ärva det och eran laglott ska täckas av de övriga tillgångarna i dödsboet. Om det inte finns tillräckligt mycket övriga tillgångar i dödsboet för att täcka er laglott, får ni en det i huset för att täcka det ni inte kunde fått ut annars.

Om ni får en del av huset och sedan vill, kan er fars sambo köpa loss er ur huset för att själv få hela äganderätten. Tänk på att räkna med skatt och annat som kan påverka husets värde om ni köps ut.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare