Hur påverkas rätten till bistånd vid samboskap?

Hur kan socialtjänsten (ekonomiskt bistånd) besluta att jag är sambo helt plötsligt utan att ens göra ett hembesök eller boka ett möte med mig och min partner? Denna månad blev jag utan bistånd???

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i socialtjänstlagen (SoL).

För att få bistånd krävs det att du inte skälv kan tillgodose dina behov eller får dem tillgodosedda på ammat sätt (SoL 4 kap. 1 § första stycket). Domstolen har här bedömt att om du är sambo kommer detta påverka din möjlighet till att få bistånd, detta eftersom ditt behov av bistånd ska bedömas med bakgrund av bland annat din sambos förmåga att tillgodose ditt behov av försörjning. Det har här ingen betydelse hur länge ni varit sambor (RH 1995 ref. 48).

Kan din sambo tillgodose dina behov för din försörjning kommer du alltså inte att få bistånd.

Är det så att det inte stämmer att du ingått samboskap kan du överklaga beslutet till allmän förvaltningsdomstol (SoL 16 kap. 3 §).

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare