Hur påverkas laglotten av ett testamente?

Jag undrar vad som gäller när min mor nu gått bort och har skrivit ett testamente, där det står att jag skall erhålla min laglott och att hennes övriga kvarlåtenskap skall tillfalla min bror!

Vad innebär detta?

Min far gick bort för knappt två år sedan och jag har väl någon typ av laglott därifrån också? eller?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom att din fråga handlar om arv, så är Ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Barn har rätt till lika stora arvsandelar så länge det inte finns ett testamente som inkräktar på ena barnets del

Som bröstarvingar, alltså barn, är det du och din bror som ärver era föräldrar. Du och din bror har rätt till två lika stora delar av ditt fars arv, så länge det inte finns något testamente som fördelar det din far lämnat efter sig annorlunda (ÄB 2 kap 1 §).

När din far dog så fick du alltså hälften av hans tillgångar på din arvslott. När det finns ett testamente som inkräktar på en arvinges arvslott, så har denne ändå alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av arvslotten (ÄB 7 kap 1 §). Vill man få ut laglotten krävs det dock att man åberopar jämkning av testamentet inom sex månader från det att man tog del av det. Gör man inte detta, så förlorar man rätten till sin laglott (ÄB 7 kap 3 §). Jag förutsätter dock att detta inte var aktuellt när din far dog, eftersom att du isåfall redan hade fått ta del av pengarna och någon information om detta inte framkommer i din fråga.

Efterlevande make ärver före gemensamma barn

Det finns en regel till förmån för den efterlevande maken som innebär att en förälder ärver de gemensamma barnens arv efter den avlidne föräldern med förtur (ÄB 3 kap 1 §). Detta innebär att din mor ärvde din arvsandel efter din far med förtur, vilket gav dig en rätt att senare få ärva den när din mor gått bort.

Värt att nämna är att när man räknar ut arv, så gör man det i andelar. Jag ska dra ett kort exempel: Om dina föräldrar innan en hälftendelning hade en summa på sammanlagt 100 kr, så fick de 50 var när den var klar. Arvslotten efter er far vore då 25 kr var, och andelen 25/100, då man tar arvslotten genom den totala summan i boet. Handlar det om laglott skulle andelen istället vara 12,5/100 eftersom att det vore halva arvslotten.

Du är berättigad en arvslott från vardera förälder

Nu när din mor har dött, så har du och din bror först och främst rätt till arvet efter er far. Då tar man arvsandelen du fick ut efter er far gånger er mors totala tillgångar. Har hon fortfarande 100 kr blir det alltså t.ex. 25/100 x 100 = 25 kr var. Din mor har då 50 kr kvar efter att er fars arv har fördelats ut. Eftersom att hon har testamenterat allt utom din laglott till din bror, har du i det fallet rätt till 12,5 kr och din bror resten på 37,5 kr. Du ska då sammanlagt få 25 + 12,5 = 37,5 kr och din bror 25+37,5 = 62,5 kr.

Sammanfattning

Du har alltså rätt att först och främst få ut arvslotten efter din far. Den ska räknas ut med hjälp av den arvsandel du fick när din far gick bort gick bort mot det din mor har lämnat efter sig nu när hon har avlidit. När det är färdigt så har du har även rätt till din laglott efter din mor.

Har du ytterligare funderingar kring ämnet så är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss, men tills vidare hoppas jag att du fick svar på din fråga!

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare