Hur påverkas körkortet av bli dömd för ringa narkotikabrott?

Hej, jag har tidigare blivit av med körkortet då jag hade THC i blodet. Nu ska jag ska resa till Mallorca där det finns “sociala klubbar” och undrar om jag röker där och sedan blir stoppad i Sverige men ej kör bil, blir jag av med körkortet då fast jag inte kör bil när jag blir stoppad? Jag tänker vänta 10 dagar innan jag kör bil.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag uppfattar din fråga undrar du om du kan bli av med ditt körkort om du blir ertappad av polis med narkotika i blodet igen, även i andra omständigheter än då du framför ett fordon. Till att börja med kommer jag dock besvara frågan om du kan bli dömd för ringa narkotikabrott om du är påverkad av narkotika du brukat utomlands, för att sedan besvara frågan om körkortet kan bli återkallat på grund av ringa narkotikabrott.

Bruk av narkotika utomlands

Av svensk lag framgår det att det är olagligt att bruka narkotika, däribland cannabis. Det är dock inte olagligt att vara påverkad av narkotika (1 § p. 6 Narkotikastrafflag). Av svensk straffrätt följer även att du endast får dömas till ansvar om gärningen är olaglig i landet där den brottsliga gärningen företogs. (2 kap. 2 § st. 2 Brottsbalken). Detta innebär att om du röker cannabis lagligt i Spanien kan du inte bli dömd till ansvar av svensk domstol om du uppvisar narkotika i blodet i Sverige. Däremot kan det vara svårt att få denna berättelse att verka trovärdig för en domstol om du skulle uppvisa THC flera veckor efter utlandsvistelsen. Därför vill jag även redogöra för vad som kan hända med ditt körkort om du mot förmodan skulle dömas till ansvar.

Kan du bli av med körkortet om du döms för ringa narkotikabrott?

Grunderna för återkallelse av körkort återfinns i körkortslagen. Där stadgas det att ett körkort ska återkallas om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort (5 kap. 3 § p. 5 Körkortslagen). Vad detta innebär i praktiken är att Transportsstyrelsen bedömer att du inte är lämplig att ha körkort, exempelvis för att du blivit omhändertagen enligt LOB, använder narkotika eller har andra nykterhetsanmärkningar mot dig. Anmärkningarna behöver inte ha några samband med trafikbrott för att det ska kunna återkallas enligt denna grund, utan Transportstyrelsen gör en helhetsbedömning för att utreda om du är personligt olämplig. I sin helhet kan man säga att det ska föreligga upprepade fall av misskötsamhet för att du ska kunna bli av med körkortet.

Vad som krävs exakt för att Transportstyrelsen ska få återkalla körkortet på denna grund går inte att svara på, utan det får avgöras i det enskilda fallet. Från praxis finns dock att 1-3 omhändertagen enligt LOB vid berusning av narkotika är tillräckligt för att körkortet ska blir återkallat. För att bli omhändertagen enligt LOB ska du vara så pass berusad att du utgör en fara för dig själv eller andra.

Att endast bli ertappad med THC i blodet vid ett enstaka tillfälle räcker inte för att återkalla körkortet enligt denna grund, men om det sker vid upprepade tillfällen inom loppet av två år kan lämpligheten ifrågasättas. Normalt gör Transportstyrelsen då en personutredning där de avgör om du är missbrukare eller har en annan beroendediagnos. Om det skulle vara tillräckligt många tillfällen av ringa narkotikabrott kan dock Transportstyrelsen återkalla körkortet utan utredning. Vad som utgör “tillräckligt” många är svårt att svara på men det finns rättsfall där åtminstone två tidigare fall av ringa narkotikabrott inom loppet av två år inte ansågs tillräckligt.

Sammanfattning

Till att börja med ska du inte bli dömd för narkotikabrott i Sverige om du är lagligt brukat cannabis i Spanien. Skulle du bli dömd för ringa narkotikabrott ändå är det dock något osäkert om du kommer få behålla körkortet eller inte. Det beror på om Transportstyrelsen anser att detta skulle nå upp till “tillräckligt” många anmärkningar, vilket jag inte kan ge ett definitivt svar på. Om du blir dömd igen skulle du dock få två anmärkningar om narkotikabrott på dig under en relativt kort period, vilket Transportstyrelsen ser allvarligare på än om det rör sig om ett längre mellanrum. Det finns därför en risk att du skulle bli av med körkortet vid en andra dom. Möjligen skulle en utredning genomföras istället för att avgöra din personliga lämplighet.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Joel EngströmRådgivare