Hur påverkas fördelningen av arv för bröstarvinge och särkullbarn när särkullbarnet har avstått från sitt arv till förmån för den efterlevande makan?

Min pappa dog för många år sedan. Han var gift med min mamma och hade ett barn sedan tidigare.

Min bror valde att vänta med sitt arv.

När min mamma nu gick bort och har gift om sig så kommer han att få ut sin del. Men frågan är hur mycket det är i procent. Är hälften av det min mamma äger mitt och vi delar på hälften av det som var pappas del. Alltså 25 procent av hennes del. Eller är det det som pappa ägde för 20 år sedan?

Eller blir vi jämställda som syskon, så att han ärver 50?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att din fråga handlar om arv så får vi gå in i Ärvdabalken (ÄB) och kika.

Jag tolkar frågan som att du och din bror var er pappas enda arvingar, samt att du var din mammas enda arvinge när hon gick bort och kommer att svara på frågan därefter.

Ni ska ärva två lika stora arvsandelar efter er pappa

Du och din bror ska ärva all den egendom som er pappa har lämnat efter sig, eftersom att ni är hans enda "bröstarvingar", d.v.s. barn. Finns det bröstarvingar så är det de som ärver första hand. De ärver dessutom allt det som föräldern lämnat efter sig i lika stora delar så länge det inte finns något testamente som säger något annat (ÄB 2 kap 1 §).

För att kunna räkna ut hur många arvsandelar du och din bror ska ärva så måste vi veta vilken summa som totalt fanns i boet när din pappa dog. Man räknar du helt enkelt ut hur stor summa som sammanlagt fanns i boet, innan pengarna delades mellan er pappas sida och din mamma, för att få fram rätt siffra.

Exempel

Om de tillsammans hade tillgångar på 100 kr, och delade detta lika i en hälftendelning, så innebär det att dina föräldrar fick 50 kr var. Du och din bror ska då alltså få 25 kr var efter er pappa, vilket ger en andel på 25/100 = 25% var, eller 50/100 = 50 % tillsammans.

Det är med andra ord inte en bestämd summa med pengar som er pappa lämnar efter sig, utan en viss procentandel som senare får räknas av från det din mamma lämnar efter sig när hon avlider.

Din mamma ärver båda arvsandelar med förtur

Under förutsättning att dina föräldrar var gifta när er pappa dog, så ärvde din mamma din del med förtur (ÄB 3 kap 1 §). Detta innebär att ditt arv ska räknas ut med hjälp av din arvsandel nu när din mamma har avlidit eftersom att det är först då som du får ta del av ditt arv efter din pappa.

Samma regler gäller dock generellt inte för din bror eftersom att han endast var barn till er pappa, och därmed ett s.k. "särkullbarn" i relationen mellan er pappa och din mamma. Din bror har i detta fallet rätt att få ut sin arvsandel när din mamma dör, precis som du. Han har enligt lagen egentligen rätt att få ut sin arvsandel direkt vid er pappas död, men eftersom att han valde att avstå från sitt arv i förmån till din mamma så får han vänta tills det att hon har avlidit (Äb 3 kap 9 §).

Din bror har rätt till en arvslott och du har rätt till två

I och med din mammas bortgång så ska arvet efter er pappa nu räknas av som om hon inte hade varit omgift (ÄB 3 kap 6 §). Man får då se till vad hon hade för tillgångar innan en eventuell bodelning med hennes nya make. Är detta fortfarande 100 kr (50 kr från bodelningen + 50 kr från er) så har ni alltså fortfarande rätt till 25 kr var då 25 kr = 25%,

Det är du som ska ärva din mamma, eftersom att du är hennes enda bröstarvinge. Först måste dock en bodelning mellan henne och hennes nya make ske. Du rätt till hennes del av detta direkt, eftersom att du i den relationen klassas som ett särkullbarn. Efterlämnar hon då t.ex. 50 kr, så är det du som har rätt till dessa. Även här får man se till om det kan finnas något testamente som kan ge ett annat resultat. Finns inte det, får du alltså sammanlagt 75 kr (25+50) = 75 %, och din bror 25 kr = 25 %.

Bra att veta

Det kan finnas omständigheter som leder till ett annat resultat. Ett exempel på detta är i det fall där det inte finns tillräckligt med pengar i boet för att den efterlevande maken ska komma upp i ett summa på fyra prisbasbelopp, vilket år 2018 blir 182 000 (ÄB 3 kap 1 § andra stycket). Skulle så vara fallet kan pengar komma att tas från ert arv för att kompensera.

Sammanfattning

Du och din bror ärver inte lika stora delar av pengarna, utan du får 75 % och din bror 25% såvida det inte finns något testamente eller någon annan omständighet som tyder på annat.

Har du ytterligare funderingar eller vill förtydliga något är du givetvis välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare