Hur påverkas efterarvet om det inte finns några tillgångar kvar när även den efterlevande har avlidit?

Hej,

Om man som särkullebarn väljer att avstå sitt arv till förmån för sin avlidne förälders sambo och istället ska få ut sitt arv när sambon avlidit, och det då visar sig att det i dödsboet inte finns några tillgångar kvar, vad händer då?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara kort på din fråga så skulle jag säga att om det inte finns några tillgångar kvar så har en heller inte rätt till något efterarv. Jag kommer att använda mig av ärvdabalken (ÄB) för att förklara hur jag tänker.

Precis som du skriver så kan du som särkullbarn välja att avstå från att ta ut ditt arv direkt till förmån för din avlidne förälders sambo (ÄB 3 kap. 9 §). Ditt efterarv bestäms inte i ett exakt belopp utan i en kvotdel. Du kommer alltså ha rätt till lika stor andel av din förälders efterlevande sambos kvarlåtenskap som du skulle haft i din avlidne förälders. Att efterarvet bestäms av en kvotdel beror bland annat på att sambon kommer att få fri förfoganderätt över arvet (ÄB 3 kap. 2 §). Hen kommer kunna göra i princip vad hen vill med arvet. För dig som särkullbarn innebär det alltså att kvotdelen kan komma att ändras beroende på hur sambon nyttjar egendomen.

Det finns vissa begränsningar till den fria förfoganderätten. Bland annat får sambon inte testamentera bort den delen av arvet som ska tillfalla dig som särkullbarn. Om sambon på något annat sätt har minskat boet väsentligt genom till exempel gåvor till sina egna arvingar så kan du ha rätt till kompensation. För att en minskning ska vara väsentlig krävs det att den i alla fall har minskat med en fjärdedel (ÄB 3 kap. 2 § och 3 §).

Sammanfattningsvis

Om du som särkullbarn väljer att avstå ditt arv så finns det alltså inga garantier att du faktiskt får ut arvet. Detta beror på att sambon ärver egendomen med fri förfoganderätt och kan genom sitt nyttjande både öka och minska sin egen kvarlåtenskap, vilket i sin tur påverkar den kvotdel som du får, eller inte får, i arv. Om sambon väsentligt minskar sin kvarlåtenskap så kan du däremot kräva kompensation.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga men om du fortfarande har funderingar så skulle jag rekommendera att du antingen ställer en till fråga eller hör av dig till Lawlines telefontjänst.

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare