Hur påverkas arv när det finns särkullbarn?

Min man och jag äger halva huset var (vi är gifta), vi har bara särkullebarn inga gemensamma, om en av oss går bort, hur mycket i procent av husets värde ärver särkullebarnen resp den kvarlevande partnern? 50 eller 25 % Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Eftersom det inte framgår från dina omständigheter kommer jag för enkelhetens skull förutsätta att du och din man har varsitt särkullbarn vid en konstruktion av hur arv kommer fördelas. Eftersom din fråga handlar om arv så kommer jag använda mig av Ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar din fråga.

Hur fördelas huset vid arv?

Eftersom både du och din man har särkullbarn skulle barnet till den som går bort ärva halva huset och den efterlevande maken behåller äganderätten till den andra halvan av huset (3 kap 1 § första stycket ÄB). Däremot hade du och din make kunnat testamentera hälften av respektive halva av huset till varandra vilket hade resulterat i att barnet hade fått 25% av husets värde och den efterlevande maken 75% (7 kap 1 § ÄB).

Elias BergmanRådgivare