FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/10/2018

Hur påverkar en dom mig i framtiden?

Hej! Min dotter berättade precis för mig att hon varit på Coop och tagit sallad i sallads bar. Hon hade vägt den för en mindre summa och sedan lagt i mer sallad. Hon blev tagen av en vakt som sedan ringde polis. Hon och hennes pojkvän som var med och förmodligen var den drivande parten erkände båda två och blev dömda till dagsböter på 1500kr för ringa brott. Vad kommer detta innebära för hennes framtid? Påverkar det resor ur landet? Kan ev jobb kontrollera det i brottsregister? Väldigt orolig så tacksam för svar! Hon är 19 år.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man får en påföljd genom exempelvis en dom så hamnar man i belastningsregistret vilket är ett brottsregister som förs av Polismyndigheten som innehåller uppgifter om den som har fått påföljder för brott. Man är inte kvar i belastningsregistret för evigt och hur länge man är kvar i belastningsregistret är beroende på påföljden man fått.

För dagsböter gäller att man är kvar i belastningsregistret i fem år efter domen, se 17 § p. 9 lagen om belastningsregister. Att böter "gallras" innebär alltså att uppgifterna försvinner efter fem år.

Det är allmän domstol, polis-, skatte-, tull eller åklagarmyndigheten som kan begära utdrag ur belastningsregistret. Man har även själv rätt att begära ut sitt egna utdrag från belastningsregistret från polismyndigheten.

Gällande arbetsgivare

Vissa arbetsplatser har en lagstadgad rätt att kräva att arbetssökande visar ett utdrag från sitt belastningsregister. Detta gäller arbeten inom skola eller barn inom annan verksamhet, HVB -hem, LSS eller försäkringsförmedling. Då är det den arbetssökande som begär ett utdrag hos polisen och sedan visar upp det till arbetsgivaren.

Söker man däremot arbete inom exempelvis psykiatrisk sjukvård, vård av barn och ungdomar, tvångsvård av missbrukare, larmbolag eller vård av utvecklingsstörda så har dessa arbetsgivare rätt att hämta utdrag direkt från polisen.

Övriga arbetsplatser kan begära att arbetssökande visar upp ett utdrag från belastningsregistret men har inte ett egentligt lagstöd som kan kräva ett utdrag. Det är då upp till den arbetssökande att avgöra om denne vill visa upp sitt registerudrag eller inte.

Gällande resor

Vissa länder kan kräva utdrag för inresa eller om man planerar att bosätta sig i eller jobba i ett annat land. Det är lite beroende på vart man önskar resa och gäller främst vid visumansökan. Ett exempel är om man mellanlandar i eller reser till USA. Vid inresa till USA ansöker man om ett så kallat ESTA visum. Vid ansökan besvarar man frågor om bland annat brott. Att man har en tidigare dom i sitt belastningsregister behöver inte nödvändigtvis utgöra ett hinder för att man ska få ett godkänt visum. En individuell bedömning görs för varje ansökan och att ha en dom är inget absolut hinder för att resa in men kan vara något som påverkar bedömningen, beroende på brottet.

Att din dotter finns med i belastningsregistret är inte något som kommer behöva påverka henne resten av livet. Efter att fem år har passerat från domen så kommer hon inte längre vara med i registret. Till dess är det bra att ha koll på när man kan vara skyldig att visa upp ett utdrag från registret.

Vill ni ha mer information kan ni läsa på Polismyndighetens hemsida här eller i lagen om belastningsregister här

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare