FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal28/04/2021

Hur överlåter jag en del av min villa till min sambo?

Hej,

Jag köpte en liten villa för 2 år sedan efter försäljning av min bostadsrätt. Renoveringar har utförts av min sambo som också bekostat en hel del av renoveringsutgifterna.

Nu undrar jag hur jag kan göra min sambo till lagenlig delägare vilket jag anser att han förtjänar efter allt slit?

Med vänlig hälsning

Cristina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur överlåter jag en del av min bostadsrätt till min sambo?

För att ägandrätten ska övergå till din sambo till hälften (eller valfri procentandel av villan som ni själva kommer överens om) så måste det ske en överlåtelse av villan genom exempelvis gåva eller köp.

Om du väljer att göra din sambo till delägare genom köp. Då gäller att det måste upprättas ett formenligt avtal enligt jordabalken (JB). Ni måste då upprätta en köpehandling och både du som säljare och han som köpare måste då skriva under handlingen, 4 kap 1 § JB. Om du istället väljer att överlåta en del av din villa till din sambo som gåva så gäller samma formkrav för avtalet som för köp (4 kap 1 § JB).

Sammanfattning

Din sambo kan bli delägare till villan genom att du överlåter del av villan genom gåva eller köp. För att kunna göra en giltig överlåtelse så måste formkraven bland annat vara uppfyllda. Det finns dock mycket som kan spela roll vid överlåtelser av villor, och jag rekommenderar varmt att ni vänder er till vår juristbyrå. Ni kan ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare