Hur överklagas beslut från förvaltningsrätten?

Hej!

Vart vänder jag mig om jag vill på nytt vill pröva ett fall jag hade med min A-kassa och där jag förlorade för en tid sedan i Förvaltningsrätten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är du inte nöjd med förvaltningsrättens dom kan du överklaga den till kammarrätten enligt 33§ Förvaltningsprocesslagen. Överklagan gör du skriftligen och i domen du fått från förvaltningsrätten står det hur lång tid du har på dig att överklaga samt vilken kammarrätt du kan överklaga till.

Överklagandet ska skickas till den förvaltningsrätt som du fått domen från, de kontrollerar att din överklagan kommit in i rätt tid och skickar i sådana fall vidare överklagan till kammarrätten.

Det kostar ingenting att överklaga, du står bara för dina egna kostnader.

Överklagas inte domen inom den tid som angetts att du har på dig vinner domen så kallad laga kraft vilket dels innebär att domen inte kan ändras, dels att det som står i domen kan genomföras.

Domstolsverkets hemsida kan du läsa mer om hur beslut från förvaltningsrätten överklagas och vad du ska skriva med i ditt överklagande.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare