Hur överklagar jag Kronofogdemyndighetens beslut?

Hej.jag har en skuld hos kronofogden på 298000 och igår fick jag ett brev ifrån kronofogden att dom skall utmäta huset som jag äger tillsammans med min mamma.Vilker jag tycker är jättekonstigt då vi har ett banklån på 1.1 miljon och huset är inte värt mer än 1 miljon.Kromofogsen va på besök i september och då bestämdes att dom inte kan mäta ut det pga det inte hade stigit i värde.Utan lömeutmätning är aktuellt.Hur överklagar jag detta och går det att överklaga.Jag har en sjuk man och en sjuk dotter och kan styrka det med läkarintyg.Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur överklagas beslutet?

Om du anser att Kronofogdemyndigheten har tagit ett felaktigt beslut så är det möjligt att överklaga beslutet.

I beslutet om utmätning av huset som du har fått så finns det information om hur och var du ska posta din överklagan. Du kan antingen skicka överklagan eller mejla den till Kronofogdemyndigheten som kommer att lämna den vidare till tingsrätten. Observera att överklagandet måste ha kommit in till Kronofogdemyndigheten inom tre veckor från att du fick ta del av beslutet om utmätning.

Vad ska ingå i överklagandet?

I ditt överklagande ska du ange vilket beslut du överklagar, varför du anser att det ska ändras och vilken ändring du vill ha, de bevis du vill föra fram och vad de ska styrka (läkarintyget som du vill styrka överklagandet med etc.), ditt namn, ditt personnummer, din adress och ditt telefonnummer. Överklagandet ska även vara undertecknad.

Tveka inte att kontakta oss vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare