Hur överklagar jag en bot? Strafföreläggande och Dom.

Hej! Jag fick precis hem en böter angående ''Ringa Narkotika''. Det gäller 1.43 gram marijuana och böter ligger på 12400kr, de är på riktigt inte rimligt vad högt de är för de ynka lilla brottet.

Kan jag överklaga just boten på något sätt eller måste jag ta de till rättegång? Jag har inte råd att betala boten i tid heller.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har lite svårt att utifrån formuleringen på frågan förstå hur du fått din bot, om det är genom strafföreläggande eller dom. Därför går jag igenom båda nedan:

Strafföreläggande
Om det handlar om ett strafföreläggande så är avgörandet om du erkänt brottet eller ej. Bestämmelser om strafföreläggande finns i 48 kap. rättegångsbalken (RB). Att erkänna brottet/ godkänna strafföreläggandet gör du antingen endast genom att betala hela beloppet, men ibland måste man även godkänna förläggandet skriftligt. I brevet från åklagaren står det också vilket datum du senast behöver godkänna föreläggandet.

Om du inte godkänner, antingen genom att betala eller genom att både betala och skriftligt godkänna strafföreläggandet, kan åklagaren komma att väcka åtal vid tingsrätten. Betalar du inte i tid får du en betalningspåminnelse. Beloppet ska betalas inom 14 dagar efter påminnelsen. Ingen extra avgift tas ut för påminnelsen.

Ej erkänt brottet
Om det är så att en blankett skickats till dig där du nu kan välja att erkänna brottet och därmed acceptera straffet, så det är frivilligt att erkänna eller ej. Om du väljer att ej göra det så väljer du därmed i stället att åklagaren väcker åtal och att målet prövas av domstolen i stället.

Erkänt brottet
Att godkänna ett strafföreläggande från en åklagare anses som att du erkänner brottet. Ett påskrivet föreläggande gäller som en dom som vunnit laga kraft och kan bara undanröjas av domstol (48:3 2 stycket RB). Att domen vunnit laga kraft innebär med andra ord att den inte som huvudregel går att överklaga. Eftersom du har godkänt strafföreläggandet gäller det precis som att en domstol hade utfärdat en dom.

Möjligheterna att överklaga ett godkänt strafföreläggande är begränsade. De enda möjligheter som finns för att överklaga framgår av 59:6 Rättegångsbalken enligt följande:

1) Om godkännandet inte kan anses som en giltig viljeförklaring.

2) Om det vid ärendets behandling har förekommit sådant fel, att föreläggande bör anses ogiltigt.

3) Om föreläggandet av annan anledning inte överensstämmer med lag.

Att du erkänt brottet så här du därmed även accepterat straffet som följer av det brottet.

Dom
Om du fått boten genom en dom, så har du möjlighet att överklaga till hovrätten. I sådant fall framgår det av en bilaga till tingsrättens dom hur du ska göra för att överklaga. Du kan även se mer information HÄR.

Att skjuta upp betalningen
Polisen får enligt lag inte ge någon en avbetalningsplan eller ge anstånd på betalningen. Du kan alltså inte betala senare eller dela upp din betalning på flera olika tillfällen.

Om du inte betalar din bot som har vunnit laga kraft så går ärendet till kronofogdemyndigheten. Då kommer det tillkomma avgifter.

Sammanfattningsvis
Hur du ska gå till väga beror lite på om det handlar om en dom eller strafföreläggande och om du har erkänt brottet eller ej. Jag tror det i ditt fall handlar om strafföreläggande, och då blir det som ovan sagts avgörnade om du erkänt brottet eller ej. Genom att ha erkännt brottet har du därmed erkännt påföljden. Om du inte har erkännt brottet och vill få det prövat i domstol, så rekomenderar jag dig att inte betala boten. Jag skulle även rekommendera dig att kontakta den domstolen som har hand om målet, för att kunna få information av vad som gäller i ditt specifika fall.

Du kommer tyvärr inte kunna få boten som sådan prövad utan att ärendet hanteras av domstolen.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare