FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/09/2018

Hur överklagar jag beslut om omhändertagande av hund?

Angående Omhändertagande av en hund. Idag fick jag ett beslut från Länsstyrelsen att omhänderta min hund med omedelbart verkan. "Av 27paragraf lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter framgår att beslutet gäller omedelbart även om det överklagas."

Hur går jag vidare? Jag behöver komma i kontakt med en jurist som kan hjälpa mig.

Var god och hjälp mig!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i att ett beslut om omhändertagande enligt lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter gäller ett beslut omedelbart om inte något annat beslutas (27 §). Beslutet kan dock överklagas till allmän förvaltningsdomstol (26 § första stycket). Den normala besvärstiden (dvs. tiden du har på dig att överklaga) är tre veckor.

Jag kan tyvärr inte råda dig mycket mer på grund av brist på bakgrundsinformation. Men om du vill ha kontakt med en jurist som kan titta vidare på ditt ärende och hjälpa dig att överklaga beslutet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra jurister. Ett möte kan även tas per telefon, e-post eller Skype, det som fungerar bäst för dig!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare