Hur och när får man reda på sin arvslott?

Bor utomlands. Aldrig haft kontakt med min riktiga pappa men han erkänt faderskap. Han avled 7/1 i år. Ratsit. Hur får jag besked om min arvsdel o när?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Såsom jag tolkar det bor du utomlands medan din pappa bodde i Sverige innan han gick bort. Därför bör svenska arvsregler tillämpas vad gäller arvet, vilka återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Det är svårt att uttala sig exakt hur lång tid det tar att få besked om arv, då detta helt beror på hur lång tid bouppteckningen och resterande avveckling av dödsboet tar. Det ska först och främst göras en bouppteckning, d.v.s en sammanställning av din pappas tillgångar och skulder. Bouppteckningen ska göras senast tre månader efter dödsfallet (20 kap 1 § ÄB). Om din pappa var gift ska det även göras en bodelning först enligt bestämmelser i äktenskapsbalken innan arvskifte förrättas (23 kap. 1 § ÄB). Därefter måste den egendom som din pappa lämnar efter sig hanteras. Det kan t.ex röra sig om att sälja en bostad eller liknande innan arvskifte kan ske. Det är först när Skatteverket har godkänt bouppteckningen som arvet kan fördelas mellan dödsbodelägarna. Mot bakgrund av detta kan processen ta allt från några månader till ett år eller mer, beroende på hur komplicerade den avlidnes finanser är.

Som bröstarvinge kommer du bli kallad till en bouppteckningsförrättning där ni kommer gå igenom din pappas tillgångar och eventuella skulder (20 kap. 2 § ÄB). Eftersom bouppteckningen är en offentlig handling har du även möjlighet att begära ut denna.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp, annars är du varmt välkommen att återkomma till Lawline med fler funderingar. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare