Hur mycket ska särkullbarn få i arv?

Vill ställa en enkel fråga. Om min man som dött har 1 miljon kronor på banken. Hur mycket ärver jag som maka efter honom och hur mycket ärver de två särkullebarnen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur mycket särkullbarnen ärver, då den avlidne har efterlämnat en efterlevande maka och två särkullbarn. Jag tolkar det även som att kvarlåtenskapen är 1 miljon kronor. Då det är en fråga om arv, gäller reglerna i ärvdabalken (ÄB) men även äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad händer när en make avlider?

Allt som makarna äger utgör giftorättsgods, om det inte utgör enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Då en make avlider ska en bodelning göras för att fördela makarnas tillgångar. Här ska giftorättsgodset ingå och makarnas skulder ska tas bort. Makarnas giftorättsgods läggs sedan samman och fördelas sedan lika mellan makarna (9 kap. 1 § ÄktB och 10 kap. 1 § ÄktB). När bodelningen är klar ska alltså vardera make ha fått var sin del. Den andel som tillhör den avlidne ingår i dess dödsbo. Här ingår även eventuell enskild egendom.

Vad gäller för efterlevande make?

Efterlevande make ärver med fri förfoganderätt före gemensamma barn (3 kap. 1 § ÄB). Med fri förfoganderätt menas att den efterlevande maken inte får testamentera bort egendomen eller ge bort en väsentlig del som gåva.

Vad gäller för särkullbarn?

För särkullbarn finns andra regler än vad som gäller för gemensamma barn. De har rätt att få ut sitt arv direkt när ett särkullbarns förälder avlider och har rätt till lika stor del som eventuella gemensamma barn hade haft (3 kap. 1 § ÄB). Särkullbarn kan även, till förmån för den efterlevande maken, välja att avstå sitt arv (3 kap. 9 § ÄB). En förälder kan däremot begränsa arvets storlek genom att fördela egendomen i ett testamente. Men oavsett vad som står i testamentet, har särkullbarnet alltid rätt till sin laglott, det vill säga halva arvslotten, även om egendom har testamenterats bort på annat håll (7 kap. 1 § ÄB).

Vad gäller i ditt fall?

Nedan utgår jag från att bodelning har gjorts, och att makens kvarlåtenskap är 1 miljon kronor. Arv till särkullbarn kan leda till att makar inte ärver av varandra. Detta kan dock frångås om det finns ett testamente som säger något annat, eller om särkullbarnen väljer att avstå sitt arv. Om maken hade en kvarlåtenskap på 1 miljon kronor, hade de två särkullbarnen därför ärvt 500 000 kr var. Om kvarlåtenskapen har testamenterats bort till exempelvis dig som maka, har särkullbarnen ändå rätt till sin laglott, det vill säga 250 000 kr var. Då hade du ärvt 500 000 kr. Hade särkullbarnen avstått sitt arv, hade du som efterlevande maka ärvt 1 miljon kronor med fri förfoganderätt.

Jag hoppas du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare