FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta31/12/2021

Hur mycket ska jag få i skadestånd med ränta inräknat?

Hejsan !

Skadestind ia betala skadestand till Mohamed med 62 000 kr jämte ränta beloppet enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 6 augusti 2019 till dess betalning sker.

Hur mycket ska jag få ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga så som att du undrar hur mycket du kommer att erhålla i skadestånd med tanke på räntan.

Räntesatsen som ska betalas utgörs av den aktuella referensräntan adderat med 8 %. (6 § Räntelagen). Referensräntan är nu på 0,00 vilket innebär att räntesatsen blir 8 %.

Om räntan ska betalas från den 6 augusti 2019 innebär det att det belopp du ska få, OM det betalas idag 2021-12-31, är totalt 73931kr. Av dessa utgör 11931kr räntebeloppet. Ett bra verktyg du själv kan använda för att räkna ut beloppet du ska få, om du undrar detta igen vid ett senare tillfälle hittar du här.

Sammanfattningsvis ska du alltså få 73931kr, om det betalas ut idag, 2021-12-31.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Olof FunkeRådgivare