FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta08/04/2022

Hur mycket ränta blir det på uppsåtligt brott?

En person ska betala skadestånd till mig. 9500kr ränta enligt 4 :5st och 6 paragraf räntelagen 1975:635 från 2/6 2019 - 2/7 2022 hur mycket ränta blir det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det som gäller när skadestånd ska betalas ut i enlighet med 4 § st. 5 räntelagen är att räntan på skadeståndet ska beräknas från och med dagen när skadan uppkom. Detta är speciellt för fall där skada har uppkommit på grund utav uppsåtligt brott.

Vad 6 § räntelagen innebär är att räntesatsen ska beräknas genom att ta referensräntan och addera åtta procentenheter. Referensräntan är just nu på 0,00 vilket innebär att räntesatsen blir 8%. För juni 2019 gällde dock att referensräntan var -0,50 vilket innebär att räntesatsen just för den månaden var 7,50%. Om referensräntan hade varit på 0,00 även juni 2019 hade det ökat din totala ersättning med 4kr, skillnaden är med andra ord inte avsevärd.

Det innebär sammantaget att det totala belopp du ska erhålla är 11.840kr, varav 2340kr utgör ränta. Ett bra verktyg du själv kan använda för att räkna ut beloppet du ska få, om du undrar detta igen vid ett senare tillfälle hittar du här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Olof FunkeRådgivare