FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt24/04/2021

Hur mycket pengar kan min mamma ge till oss utan att det sedan ska beskattas?

HEJ!

Min mamma har sålt sitt hus!

Vill nu ge mig och min syster pengar. Hur mycket får hon nu ge bort utan att det ska beskattas?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag kommer att hänvisa till inkomstskattelagen (IL) i mitt svar till dig.

Hela gåvobeloppet är skattefritt

Svaret på din fråga är att hela gåvobeloppet kommer att bli skattefritt för dig och din syster, eftersom gåvor är skattefria i Sverige (8 kap. 2 § första stycket IL). Det finns inte någon begränsning för hur stor gåvan kan vara.

Skatt på eventuell avkastning och försäljningsvinst gäller fortfarande

Tänk på att du och din syster fortfarande kan behöva betala skatt på eventuell avkastning som ni får av gåvopengarna framöver, till exempel i form av ränta (42 kap. 1 § första stycket IL).

Din mamma kommer som utgångspunkt också att behöva betala skatt på den eventuella vinst som hon gjorde när hon sålde sitt hus, eftersom den räknas som en inkomst (42 kap. 1 § första stycket och 44 kap. 26 § första stycket IL).

Sammanfattning

Hela gåvobeloppet kommer att bli skattefritt för dig och din syster, eftersom gåvor är skattefria. Däremot kan ni behöva betala skatt på eventuell avkastning som gåvopengarna ger framöver. Er mamma kan också behöva betala skatt på den eventuella vinst som hon gjorde när hon sålde sitt hus.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare