Hur mycket måste man ha hand om sina barn vid gemensam vårdnad där barnen bor hos den andre föräldern?

Hej. Vi bor i Kristianstad jag och min sambo, hans ex och barn bor i Helsingborg . Vi har kommit överens muntligt varannan helg och varannat år jul och vartannat år nyår. Nu är det såhär att det är tjafs om semestern för under semestern har det blivit att vi har haft dem mer. Nu till min fråga, om min sambo exempelvis vill ha barnen under en vecka på sin semester men inte mer, kan han själv välja/bestämma över hur mycket han vill umgås med barnen utöver de helger Vi har dem? Eller har han skyldighet att ha barnen mer hos sig än varann helg? Om det skulle bli rättsligt vad skulle det vara för förutsikter då? Blir han tvungen att ha barnen mer än tex en vecka på sin semester? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av frågan att döma har jag svårt att avgöra huruvida det föreligger gemensam vårdnad eller om det är din sambos ex som har ensam vårdnad. Jag förutsätter dock att den är gemensam fortfarande, men att barnen stadigvarande bor hos sin mor.

Förutsatt att det föreligger gemensam vårdnad finns det inte klara bestämmelser kring vem det är som ska ha barnen och hur mycket. Det är, av vad du anför, redan bestämt att barnen är bosatta hos sin mor i Helsingborg, men att de även är hos er varannan helg. Med tanke på att föräldrarna muntligt har beslutat om denna boendeform, finns det inga krav på att fadern ska ha barnen en viss tid.

Samarbetssamtal
Något som skulle vara värt att göra i detta fall är att vända sig till socialnämnden för att genomgå ett skriftligt avtal där de båda föräldrarna får hjälp genom samarbetssamtal att besluta hur vårdnaden och umgänget ska utövas, 6:17a§ Föräldrabalken. Detta avtal kan lösa oklarheter och förhoppningsvis hjälpa er och framförallt barnen. Med tanke på att barnen är bosatta i Helsingborg så är det där samarbetssamtalet borde äga rum. Mer om det kan ni läsa här.

För mig är det svårt att svara på vad din sambo skulle ha för förutsikter om det skulle bli ett rättsligt fall av problemet. Det viktigaste domstolen beaktar i fall om barn är att alltid barnens bästa ska komma i första hand, 6:2a§ Föräldrabalken. Detta innebär även en god kontakt med båda sina föräldrar.

Även om jag inte kan ge dig något tydligare svar på dina frågor hoppas jag att detta ändå var till någon hjälp. Hör gärna av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare