Hur mycket måste jag betala vid ackordsuppgörelse till inkassobolag?

Hej.

Jag har lämnat ett ackord förslag till ett inkasso bolag gällande en skull där. Kapitalbeloppet är 13000 och jag föreslog att jag skulle betala 8000 av dessa. Idag fick jag ett brev där det står att företaget godkänt mitt förslag och jag ska betala 2000 kronor så avskrivs resten. Hur ska jag göra? 8000 eller de 2000?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det är tyvärr väldigt svårt att ge ett definitivt svar på din fråga utan att ha sett dokumentet du fått från företaget i sin helhet. En ackordsuppgörelse är en uppgörelse mellan dig och fordringsägaren (den du har en skuld till) i vilken ni kan komma överens om att ett lägre belopp ska betalas.

Ofta växer skulder hos inkassobolag väldigt mycket i och med alla räntor och avgifter. En skuld på 5.000 kronor kan efter flera år vara uppe i 20.000 kronor. Vid en ackordsuppgörelse där en sådan skuld sätt ned till "bara" 10.000 kronor har inkassobolaget ändå tjänat 5.000 kronor i räntor och avgifter. Därav låter det även rimligt att du ska betala de 8.000 kronor du föreslagit. Det som talar för det är dels att företaget gett besked om att det godkänt ditt förslag, dels att inkassobolagen sällan efterskänker skulder i allt för stor omfattning. Tänkbart är att du kanske fått möjligheten att betala de 8.000 kronorna fördelat på fyra tillfällen.

Mitt råd till dig är att du betalar de 2.000 kronor du fått inbetalningskort för i rätt tid, för att inte bryta mot den uppgörelse ni har och riskera merkostnader. Därefter bör du kontakta inkassobolaget och be dem tydliggöra vad avsikten med deras besked var. Betalar du de 2.000 kronor du fått inbetalningskort för hamnar du inte i dröjsmål med betalningen. Är det så att företaget tänkt sig endast 2.000 kronor är du i sådana fall skuldfri, i annat fall är du åtminstone inte i dröjsmål och kan betala resterande 6.000 kr efter överenskommelse.

Jag beklagar att jag inte kan ge dig ett klarare besked än så här. Dessvärre går det inte att ge ett klart beslut utan att ha sett upgörelsen er emellan. Som rådgivare anser jag det viktigt att du får ett så tydligt svar som möjligt, likväl som det är viktigt att du inte får ett felaktigt svar.

Lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare