Hur mycket kan man testamentera bort?

Om en Pappa har 10 miljoner i aktier och äktenskapsförord med mamman om att aktierna är hans egendom. Pappan skriver ett testamente att han vill ge "allt" (så mycket som möjligt till person X av aktierna.) Hur fördelas arvet vid pappans bortgång mellan kvarlevande mamman, sonen och dottern och alt. person X.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att "pappan" och "mamman" i din fråga är gifta eftersom du skriver att de har ett äktenskapsförord. Jag kommer därför utgå ifrån det i mitt fortsatta svar.

Ett äktenskapsförord får bara verkan vid en bodelning och påverkar inte arvet. När pappan går bort görs en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ingår pappan och mammans giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom som pappan och mamman har är giftorättsgods om den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan göras enskild genom exempelvis ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § ÄktB). Det innebär för din fråga att värdet av aktierna inte kommer räknas med i bodelningen. Allt annan egendom som inte är enskild kommer räknas samman och sedan delas lika mellan pappan och mamman (11 kap. 1 och 3 § ÄktB). Den delen pappan får från bodelningen kommer tillsammans med hans enskilda egendom, d.v.s. aktierna, att utgöra arvslotten efter honom.

Om både sonen och dottern är mamman och pappans gemensamma barn så är det mamman som kommer ärva pappans tillgångar. Pappan kan skriva ett testamente för att påverka hur mycket mamman ärver, men den så kallade basbeloppsregeln innebär att mamman har rätt att ärva egendom som tillsammans med det hon behöll ur bodelningen uppgår till ett värde av fyra prisbasbelopp (3 kap. 1 § ÄB). Prisbasbeloppet för 2020 är 47 300 kr. Det innebär att mamman totalt efter bodelning och arvsfördelning (så långt egendomen räcker) har rätt att behålla 189 200 kr.

Det finns också ytterligare en regel som skyddar barnens arvsrätt. Den kallas för laglottsregeln och innebär att pappan inte kan testamentera bort mer än hälften av sina tillgångar till någon annan. Barnen har alltid rätt att få ut hälften av kvarlåtenskapen i arv (7 kap. 1 § ÄB).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare