Hur mycket kan jag få i böter om jag snattat för under 50 kr?

jag blev stoppad av chefen (jag antar att det är chefen) på ica för han såg att jag tog en energidryck och en chokladkaka (33kr totalt tror jag dom två varorna kostar) o la i fickan istället för att betala med resten av mina varor o han ringde polisen o så. polisen jag pratade med var ändå ganska trevlig så det var skönt, han frågade om inkomst och skulder och så, jag går i skolan och får bara 1250kr csn och har inget jobb och inga skulder. jag erkände till ringa stöld o sa att det verkade väldigt onödigt med en rättegång och han höll med. han sa att polisen inte kommer göra något mer förutom att skicka ett brev och att chefen kommer bestämma vad som händer nu o jag är så orolig över att det kommer bli jättehög böter o jag vet inte ifall det kommer vara dagsböter i flera dagar så att jag måste betala flera tusen eller ifall det bara är en vanlig böter jag behöver betala. såg någonstans att 750kr är det minsta beloppet på böter och att man måste betala inom 15 dagar ifall man är 18 o jag vet inte ifall jag hinner få mitt csn innan jag måste betala bötern eller hur mycket pengar jag behöver och jag mår skit över det o känner mig så himla korkad att jag inte bara betala för dom två sakerna oxå jag har haft ont i hela kroppen pga ångest sen det hände och jag känner att jag inte har någon jag kan vända mig till och jag känner mig så osäker på vad som kommer hända och jag mår så dåligt över det här

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga ska vi kika i brottsbalken (BrB), rättegångsbalken (RB), polislagen och lag om belastningsregister.

Brott och påföljd

Om man olovligen tar någonting som tillhör någon annan, med avsikt att tillägna sig det, så gör man sig skyldig till brottet stöld (8 kap 1 § BrB). Värdegränsen för ringa stöld går vid 1250 kr. I ditt fall har du tagit varor värda ca 33 kr utan att betala för dem, varför handlingen (precis som du skriver) utgör en ringa stöld (8 kap 2 § BrB). Brottet kan leda till böter eller fängelse i högst sex månader. Med tanke på det låga värde du tagit för skulle dock endast böter bli aktuellt.

I rättsfallet RH 1993:126 fick en person penningböter om 300 kr för att ha snattat för 35 kr. Det finns alltså trots det låga värde du snattat för, en risk att du får betala penningböter. Det lägsta beloppet penningböter kan fastställas till är 200 kr (25 kap 3 § BrB). Skulle du få böter skulle jag gissa att det skulle landa på mellan 200-300 kr. Penningböter är dessutom ett engångsbelopp.

Rapporteftergift

Polisen har dock en möjlighet att lämna en så kallad rapporteftergift. Om det är så att brottet med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet är obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda någon annan påföljd än böter, så får en polisman lämna rapporteftergift (9 § andra stycket polislagen).

I ditt fall rör det sig om ett mycket lågt värde av det tagna föremålet och det verkar inte ha varit någon större uppståndelse från din sida när du blev påkommen. Är du ostraffad sedan tidigare skulle jag göra bedömningen att det är ganska troligt att polisen lämnar en rapporteftergift. Det innebär alltså att polisen inte rapporterar brottet.

Blir det rättegång?

Med största sannolikhet kommer det alltså inte heller bli någon rättegång. Det är inte heller säkert att du får något straff i form av böter eftersom polisen kan tänkas lämna en rapporteftergift. Om polisen dock inte gör det så kommer du troligtvis få hem ett strafföreläggande. Det innebär att ett papper skickas hem till dig där du får möjlighet att erkänna brottet. Om du erkänner strafföreläggande kommer inte åklagaren att väcka något åtal utan du får ditt straff direkt, dvs böter (48 kap 2 § RB).

Belastningsregistret

När man ålagts med böter genom dom eller strafföreläggande etc kommer det dock att registreras i belastningsregistret (3 § lag om belastningsregister). Denna registrering kommer då finnas kvar i 5 år (17 § lag om belastningsregister).

Avslutning

Jag tycker inte att du ska oroa dig för mycket över det här. Jag kan givetvis inte med säkerhet bedöma vad som kommer hända i ditt fall, men utifrån det som du skriver så verkar det tveksamt att polisen skulle rapportera detta. Det skulle då innebära att du inte heller behöver betala böter.

Om det dock är så att du får böter genom ett strafföreläggande så kommer det nog inte landa på en särskilt stor summa.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Jag tycker som sagt inte att du ska oroa dig för mycket över det här. Det kommer nog att lösa sig för dig.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare