FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/10/2018

Hur mycket ersättning kan man få för en arbetsskada?

Hej!

Har en fråga ang ersättning för sveda och värk.

Fick en svår fotledsfraktur på jobbet och har varit hemma i ca 6 månader. Och kommer förmodligen aldrig bli helt återställd. Men då undrar jag vad som är rimligt att få i ersättning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att gå in på reglerna i skadeståndslagen (SkL) för att svara på din fråga.

Din skada är långvarig och kan ersättas:

Eftersom du troligen aldrig kommer att bli helt återställd så är din skada långvarigt. Enligt SkL 5 kap. 1 § 1 stycket 3 punkten så ersätts en skada som medför långvariga problem.

Andra grunder för ersättning är kostnader som uppstod i direkt samband med skadan och inkomstförlust:

När jag pratar om kostnader som uppstår i direkt samband med skadan så menar jag exempelvis sjukvårdskostnader.

Inkomstförlusten räknar man ut på följande sätt:

Inkomst man skulle fått utan skadan minus den faktiska inkomsten man får med skadan.

Du frågade inte om detta, men jag tycker att det är viktigt att veta och absolut något du ska söka ersättning för om du inte redan fått det!

Reglerna om detta hittar du i SkL 5 kap. 1 § 1 stycket 1–2 punkten och SkL 5 kap. 1 § 1 stycket.

Som arbetstagare i Sverige så är man oftast försäkrad vilket innebär att du ersätts genom din försäkring:

Din ersättning kommer komma från din försäkring. Du har redan varit borta från arbetet på grund av skadan och kan ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan. Här kan du se vilka krav försäkringskassan ställer på de olika möjligheterna för ersättning och hur man ansöker om ersättning.

Kontakta även ditt försäkringsbolag för att få reda på vad som gäller hos dem.

Det är viktigt att man har läkarintyg när man ska ansöka om ersättning!

Mina rekommendationer:

Ersättningen är baserad på många olika faktorer: hur allvarlig din skada är, vad du har för arbetsvillkor, vilka försäkringar som aktualiseras och så vidare. Försäkringsbolaget och Försäkringskassan kommer att bedöma dina skador efter sina kriterier, så jag kan inte ge en ungefärlig siffra.

Jag tycker dock att du ska ta kontakt med både Försäkringskassan och ditt Försäkringsbolag så snart som möjligt!

Jag hoppas att detta har hjälpt dig!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare