Hur mycket dagsböter blir det på 2 gram hasch?

Hur mycket blir dagsbötern för innehav av hasch "ungefär 2 gram" och för brukande med en månadsinkomst på 28 500kr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga!

Reglerna kring narkotikabrott finns i narkotikastrafflagen. (NSL)

Den som innehar narkotika kan dömas för narkotikabrott med upp till tre års fängelse. (1 § NSL) Skulle brottet istället ses som ringa så kan det istället dömas till böter eller fängelse upp till 6 månader.

Vid bedömningen om det ska anses som ringa så tas det hänsyn till bland annat till vilken sorts narkotika det är, hur mycket det är och hur farlig den är. (2 § NSL)

Gränsen mellan ringa och normalgraden kring narkotikabrott går vid ungefär 50 gram när det gäller cannabis, mer än 50g så kan fängelse utdömas. Skulle du ha överlåtit narkotikan kan det också räknas som normalgraden och innebära fängelse.

När det gäller "ungefär 2 gram hasch" så enligt skrivelse från åklagarmyndigheten kan det leda till upp till 40 dagars dagsböter, och med en månadsinkomst på 28 500, så skulle det totala beloppet ligga på ungefär 2000 kronor, alltså 50 kronor om dagen i 40 dagar, detta kan såklart ändras beroende på vad domstolen kommer fram till. (Skrivelse)

Hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare