Hur mycket betalar jag i skatt vid försäljning av en lägenhet jag erhållit genom arv?

Hej

Jag får ärva en lägenhet av mamma, hon har köpt den för 10 000kr 1969.

Jag säljer den direkt nu för 900 000kr.

Hur mycket skatt betalar jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga ska vi kika i inkomstskattelagen (IL).

Överlåtelse genom arv
När du ärver lägenheten av din mamma är detta en skattefri överlåtelse (8 kap 2 § IL). Det innebär att ingen kapitalvinst ska beräknas för din mammas dödsbo och du behöver inte heller beskattas i samband med arvet. Istället tar du över din mammas skattemässiga situation enligt den så kallade kontinuitetsprincipen (44 kap 21 § IL). Det innebär att du tar över din mammas omkostnadsbelopp vilket är hennes anskaffningsutgift för lägenheten, dvs 10 000 kr i detta fall.

Beräkna kapitalvinst
När du beräknar kapitalvinsten för fastigheten ska du ta ersättningen vid försäljningen (900 000 kr) + förbättringsutgifter (exempelvis om det skett någon nybyggnation under innehavstiden från 1969) - (minus) anskaffningsutgiften + lagfartskostnad. Om inga förbättringsutgifter finns är det alltså endast 900 000 - 10 000 som utgör kapitalvinsten, dvs 890 000 kr.

Kvotering
Denna kapitalvinst ska dock kvoteras till 22/30 (45 kap 33 § IL). Det innebär att du alltså endast behöver ta upp 22/30 x 890 000 = 652 667 kr med anledning av kapitalvinsten du gör vid försäljningen av fastigheten.

Denna kapitalvinst ska tas upp i inkomst av kapital vilken har en proportionell skattesats om 30%. Med anledning av försäljningen kommer du därmed beskattas med 30% x 652 667 = 195 800 kr.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Du är annars välkommen att ställa ytterligare frågor till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare