Hur mycket ärver särkullbarn?

vi är 3 barn + ett barn som pappa hade från ett tidigare förhållande hur mycket ärver det tidigare barnet.

Delas arvet på 4 och sedan det tidigare barnets del på 4?

Våran mamma är bortgången sedan tidigare.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Hur mycket ärver ett särkullbarn?

Reglerna kring arv regleras i ärvdabalken (ÄB). Ett särkullbarn är ett barn från ett tidigare förhållande. Barn ärver i första hand efter arvlåtaren (den som gått bort) (2 kap 1 § ÄB). Man delar arvet i lika många delar som det finns barn, i ditt fall fyra. Detta utgör arvslotten och är normalt vad varje barn ärver.

Finns det ett testamente så kan det dock vara så att testamentet gör så att det inte finns tillräckligt mycket egendom kvar för att att alla barn ska få ut sin arvslott. Det finns därför en "skyddad" del som varje barn har rätt att ärva, denna kallas laglott och är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Det innebär att om din pappa efterlämnar 400 000 kronor så delas det på er fyra barn vilket gör att arvslotten är 100 000 kronor. Hälften av arvslotten är således 50 000 kronor och denna summan har varje barn rätt till. Det går alltså inte att testamentera bort egendom så att inte alla barn får ut sin laglott.

Föreligger det inget testamente så är det bara ni fyra barn som ärver efter er pappa. Då delar man arvet i fyra lika stora delar eftersom varje barn har rätt till lika stor arvslott. Alla barn ärver alltså lika mycket.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare