Hur mycket ärver särkullbarn

Hur fördelas arvet om jag dör? Min man och jag har ett gemensamt barn och jag har två sedan tidigare äktenskap (särkullbarn). Vi äger en villa och jag står som ägare till ett sommarhus. Vi har inget äktenskapsförord. Tacksam för svar Eva

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du hur mycket var och en av dina barn skulle ärva vid ditt eventuella dödsfall och specifikt hur dina särkullbarn skulle påverka arvet. Jag kommer även utgå från att allt ni äger är giftorättsgods med tanke på avsaknaden av äktenskapsförord när jag besvarar frågan.

Bodelningen mellan dig och din man

Vid ditt eventuella dödsfall så skulle erat äktenskap upplösas (1 kap. 5 äktenskapsbalken (ÄktB)). När erat äktenskap upplöses kommer en bodelning genomföras och all eran egendom (förutsatt att det allt är giftorättsgods) ska delas mellan er (9 kap. 1 § första stycket & 10 kap 1 § ÄktB).

I erat fall betyder detta att halva värdet av erat gemensamma hus och halva värdet av sommarstugan du äger kommer tillfalla din man och dina halvor av husen är det som kommer delas ut i arv till dina barn.

Hur kommer arvet delas ut?

Eftersom du har tre barn så kommer de alla att få dela lika på det du efterlämnar dig (2 kap. 1 § ärdvdabalken (ÄB)).

Det barnet du har gemensamt med din man kommer inte ärva pengarna direkt. Din man kommer ärva hens del i form av makesarv som erat gemensamma barn kommer få vid din mans dödsfall. Dina barn från tidigare äktenskap kommer däremot få ut sina respektive tredjedelar av det du lämnade efter dig direkt i egenskap av särkullbarn (3 kap 1 § ÄB)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare