Hur mycket ärver mitt syskon av mig?

Hej

Jag undrar över följande:

Jag har inga barn och ej varit gift samt mina föräldrar är avlidna. Om jag avlider så vad jag förstår ärver min syster allt. Kan jag genom testamente ändra detta så att hon hon ärver så lite som möjligt helst inget ?

Om min syster är avliden när jag dör går det till syskonbarnen. Hur mycket kan jag genom testamente testamentera bort så att de får så lite som möjligt eller helst inget?

Med vänlig hälsning

inger

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Reglerna om arv och testamente finner du i ärvdabalken (ÄB).

Kort om den svenska arvsrätten
Huvudregeln inom svensk rätt att man får testamentera sin kvarlåtenskap till vem man vill. Dock har alltid bröstarvingar (första arvsklassen), d.v.s. barn i rakt nerstigande ledd alltid rätt till sin del av laglotten. Laglotten motsvarar halva kvarlåtenskapen och kan inte testamenteras bort, enligt 7:1§ ÄB.

Om den avlidne inte efterlämnat några bröstarvingar så ärver först den avlidnes föräldrar och sedan dennes syskon. Föräldrar och syskon som tillhör andra arvsklassen har arvsrätt men saknar rätt till laglotten. Detta innebär att den avlidne får testamentera hela sin kvarlåtenskap till vem som helst om inga bröstarvingar är i livet. Arvingar i andra arvsklassen ärver bara den avlidne om inget testamente finns.

Din fråga
Eftersom du inte har några bröstarvingar så finns det ingen som har rätt till en laglott från dig. Du får därmed testamentera hela din kvarlåtenskap till vem du vill. Din syster och hennes barn kommer bara ärva dig om inget testamente är skrivet.

Genom att boka en tid för juridisk rådgivning kan vi på Lawline hjälpa dig upprätta ett testamente (här).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare