Hur mycket arv har särkullbarn rätt till?

Hej,

När ett särkullbarn har ärvt sin avlidnes förälder och där blivit utlöst med hela sitt arv , i detta fall påstår vidare särkullbarnet att den har rätt till ytterligare arv från sin styvfar ? Vad gäller ? tacksam för svar .

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler kring arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Enligt 3 kap. 1 § ÄB har en bröstarvinge som inte är barn till båda makarna rätt att utfå sitt arv omedelbart efter förälderns bortgång, vilket verkar ha skett i ert fall. Ett alternativ är att särkullbarnet gör ett arvsavstående enligt 3 kap. 9 § ÄB och väljer att invänta även den andra makens död innan denne utfår arvet. Men eftersom du säger att särkullbarnet redan fått ut sitt arv efter sin förälder kan denne därför inte ärva något mer. Det enkla svaret på din fråga är alltså nej!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare